روش های مشاوره حرفه ای

2
دسته بندی نشده

روش های مشاوره حرفه ای

بر همه‌ی ما واضح و روشن است که مشورت کردن نقش بسیار مهمی را در گرفتن تصمیمات اساسی در زندگی ما دارد. به همین دلیل است که مشاوره دادن در دنیای مدرن امروز از جایگاه بسیار ویژه ‌ای برخوردار است. حتی اگر شما یک مشاور حرفه ‌ای نباشید، در برخی شرایط باید مثل یک فرد حرفه‌ای عمل کنید. مشورت دادن به یک نفر و کمک به وی در جهت حل مشکلات، نیازمند داشتن یک سری از فنون مشاوره است. فنونی که شاید به نظر ساده باشند، اما در شرایط سخت قطعاً کمک کننده‌ ی شما و فرد مورد نظر شما خواهد بود.

فن اول: گوش دادن

فن گوش دادن از اولویت‌ های جدی یک مشاور حرفه‌ ای است. بنابراین اگر شما می ‌خواهید به فردی مشاوره دهید، قبل از اینکه متکلم وحده باشید، خوب و کامل به سخنان فرد مورد نظر گوش دهید. تا وقتی که شما نتوانید تمامی مسائل را بشنوید چگونه می ‌توانید برای حل یک مشکل راهکار ارائه دهید؟

گوش دادن فنی بسیار قوی است، گوش دادنی در این راه مفید است که منجر به درکی کامل از سخنان طرف مقابل شود، نه فقط شنیدن یک سری حروف از زبان فرد مورد نظر.

نکات مهم در گوش کردن:

  • گوش دهنده در زمان گوش دادن نباید صحبت کند.
  • لازمه‌ ی گوش دادن آن است که گوینده به گرمی پذیرفته شود و رابطه ‌ی حسنه با او برقرار گردد.
  • گوش دهنده در مواقع ضروری از گوینده سؤال کند.
  • گوش دهنده هنگام گوش دادن به گوینده نگاه کند (این عمل به فرد این حس را القاء می ‌کند، که سخنانش اهمیت دارد).
  • فردی که مشاوره می ‌دهد به عنوان یک گوش دهنده باید تلاش کند تا جلسه‌ ی بحث و گفتگو حالت عقلی صرف به خود نگیرد. چون اگر جلسه عقلی صرف شود باعث سست شدن رابطه‌ ی بین فرد مورد مشاوره و مشاوره دهنده می‌ گردد.

فن دوم: همدلی

برای اینکه شما بتوانید به فردی که نیاز به کمک دارد یاری دهید، ابتدا باید فهم و درکی از دنیای درونی او پیدا کنید و سعی کنید خود را در جایگاه او تصور کنید. رسیدن به یک درک همدلانه باعث می‌ شود، تا شما مشکل او را به طور عمیق ‌تری درک کنید. وقتی بتوانید مسائل را از دیدگاه او ببینید این کار باعث می ‌شود، ایده‌ های نابی به ذهن شما برای حل مشکل وی ایجاد شود.

همدلی در مشاوره بسیار اهمیت دارد. تا وقتی که شما نتوانید مشکل فرد مورد نظر و احساسات وی را به خوبی درک کنید، سخت می ‌توانید به وی کمک کنید و یا حتی ممکن است برعکس پیش آید، باعث بدتر شدن اوضاع نیز شوید.

فن سوم: انرژی مثبت و تأکید بر نقاط قوت

برخی مواقع وقتی فردی به کمک نیاز دارد و خود را در شرایطی سخت و پیچیده می‌بیند، ویژگی‌ها و توانایی‌ های خود را فراموش می‌ کند و ممکن است با خود تکرار کند « من از پس این مشکل بر نخواهم آمد »، « خدای من، آیا من می ‌توانم این مشکل را حل کنم» و…  این در حالی که توانایی فرد مورد نظر بسیار بیشتر از مشکل به وجود آمده است، و وی به خاطر این مسئله چشم خود را به روی نقاط قوت خود بسته است.

شما به عنوان یک فرد مشاور باید بر نقاط مثبت و توانایی ‌های فوق‌العاده ‌ی فرد تأکید کنید و بارها این را در جریان مشورت با وی به او گوشزد کنید تا دوباره به خاطر بیاورد که توانایی بسیار بالایی را دارد.

این کار باعث می‌شود تمرکز فرد از روی نقاط منفی خود به سمت نقاط مثبتش تغییر جهت دهد و در جریان دادن ایده برای حل یک مسأله خود فرد نیز راه حل‌ هایی به ذهنش خطور کند.

فن چهارم: احساسات

انعکاس احساسات یعنی نمایان کردن و نشان دادن احساسات و عواطف گرمی که مشاور از خود نشان می ‌دهد، فرد مورد نظر را یاری می ‌کند تا این احساسات و عواطف را در او زنده کند و او هم احساساتش نمایان شود و فرد مشاوره دهنده از طریق انعکاس احساسات فرد مورد نظر با درک بهتر و عمیق‌ تری به مشکلات می‌ پردازد و به بررسی راه حل‌ های مناسب تشویق می ‌شود.

وقتی فرد بتواند به راحتی از احساساتش سخن بگوید، فرد مشاوره دهنده نیز به راحت‌ تر می ‌تواند به محتوای عمیق ‌تری از مشکل وی دست یابد و متقابلاً به راه‌حل ‌های بیشتری خواهد رسید.

فن پنجم: اهمیت زمان

اگر شما می ‌خواهید به کسی کمک کنید و مشاوره ‌ی خوبی را ارائه دهید باید زمان مناسبی را برای وی در نظر بگیرید. اگر عجله دارید و کارهای دیگری برایتان در اولویت هستند، سعی کنید مشاوره را به زمان دیگر موکول کنید یا برعکس کارتان را به تعویق اندازید و به فرد مورد نظر خود کمک کنید.

هر چقدر شما بتوانید زمان مناسبی را برای شخص در نظر بگیرد وی از تمرکز بالاتری برخوردار خواهد بود و راحت‌ تر و سریع‌ تر مشکل حل خواهد شد.

اگر شما بتوانید یک مشاوره‌ ی خوب به شخصی بدهید می ‌توانید به فرد کمک کنید تا به قله‌ های رشد و بالندگی برسد و خودتان نیز از اینکه توانستید به فردی کمک کنید، احساس خوبی را دریافت خواهید کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare