مشاور مارکتینگ کیست و چرا اهمیت دارد؟

مشاور مارکتینگ
دسته بندی نشده راه اندازی کسب و کار آنلاین کسب و کار مشاور بازاریابی

مشاور مارکتینگ کیست و چرا اهمیت دارد؟

دیجیتال مارکتینگ زیر مجموعه ایی از بازاریابی می باشد که در این نوع بازاریابی یک برند به معرفی آنلاین خدمات و محصولات خود می پردازد؛ در همین راستا افرادی متخصص و کاردان جهت انجام این کار نیازمند است که در اصلاح این افراد را مشاور دیجیتال مارکتینگ می نامند.

مشاور دیجیتال مارکتینگ به شخصی کاردان در زمینه مشاوره تبلیغات و فروش آنلاین گفته می شود این افراد به طور کامل با تمام زمینه های موفقیت کسب و کارهای اینترنتی و تبلیغات آنلاین تسلط دارند و به هر شخص و یا گروهی که قصد ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ را دارند و یا اشخاصی که در همین زمینه فعالیت دارند و می خواهند پیشرفت بیشتری داشته باشند مشاوره می دهند تا بتوانند به موفقیت مورد نظر نزدیک شوند، یک مشاور دیجیتال مارکتینگ می تواند با استفاده از روش های تخصصی و صحیح مصرف کنندگان را مورد هدف قرار دهد تا نتیجه مطلوب در یک کسب و کار را ببیند؛ البته اینگونه نیست که مشاوران دیجیتال مارکتینگ همیشه کار یکسانی را انجام دهند بلکه کار آنها بسته به پروژه ای که دارند متغیر خواهد بود.

رست مانند هر شغل دیگری در زمینه کاری یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ هر شخصی که تجربه و مهارت بیشتری داشته باشد بدون شک موفق تر خواهد بود اما چه ویژگی هایی است که می تواند یک مشاور دیجیتال مارکتینگ را به شخصی موفق در این زمینه کاری تبدیل کند؟
بسیاری از افراد هستند که می توانند در این زمینه شروع به کار کنند اما فقط افرادی می توانند موفق شوند که بتوانند از پس موقعیت های متفاوت برآیند و خود را وفق دهند؛ برخی از ویژگی های که باعث برتری برخی از مشاوران دیجیتال مارکتینگ نسبت به برخی دیگر می شود عبارت است از:
تجربه؛ داشتن تجربه در یک زمینه خاص کاری بدون شک می تواند باعث موفقیت بیشتر افراد شود در کار دیجیتال مارکتینگ هم داشتن تجربه امری مهم است زیرا یک مشاوره با تجربه در شرایط مختلف عملکرد های بهتری را در برابر مشتریان داشته باشد.
مهارت؛ داشتن مهارت در بازاریابی نیز یکی از ویژگی هایی است که به مشاور کمک می کند تا یک پروژه را به بهترین نحو هدایت کند.
استقلال؛ داشتن استقلال کاری یکی از شرایطی است که باعث می شود تا فرد مشاور کارها را با نظم و دقیق از روی برنامه شخصی خود طبق موقعیت پروژه انجام دهد در نتیجه این امر سبب جلب اعتماد دیگران به یک کسب و کار می شود.
رویکرد خلاقانه؛ مسلما هر شغلی نیازمند به فردی است که کارها را با خلاقیت و حوصله پیش می برد این امر می تواند تا حد زیادی در موفقیت یک برند تاثیرگذار باشد.
انسان از لحظه تولد تا هنگام مرگ، به دیگران وابسته و نیازمند است. برای زنده ماندن از لحاظ جسمانی، روانی و اجتماعی به حمایت و مراقبت دیگران نیازمند است. انسان برخلاف بسیاری از موجودات زنده، بدون رفتارهای ارثی و غریزی متولد می‌شود. سال‌ها طول می کشد تا انسان برای بقای مستقل خود از توجه، مراقبت و محبت دیگران استقلال یابد، به طوری که حتی می توان گفت، نیاز انسان به توجه، محبت و حمایت، یک مبنای اساسی برای سازگاری مادام العمر یا فقدان آن برای فرد خواهد بود و این احساس نیاز، در همه دوران حیات انسانی چشم‌گیر بوده است.

رشد جسمی، روانی و اجتماعی و حتی معنوی در خلاء و بدون ارتباط مؤثر با دیگران صورت نمی‌گیرد و بدون دریافت و ارائه خدمات این فرایند، شکل پویا و کارآمدی به خود نمی‌گیرد. اما به میزانی که جوامع از حالت ساده و ابتدایی درمی‌آیند و بر پیچیدگی آن‌ها افزوده می‌شود، این خدمات پیچیده‌تر می‌گردند. یکی از اشکال تخصصی خدمات متقابل، مشاوره بازاریابی است. در تعریف: مشاوره بازاریابی را یک رابطه‌ی یاورانه‌ی دو نفری دانسته‌اند که تکیه بر نیاز فرد به رشد و سازگاری و تصمیم گیری و حل مشکل دارد.

مشاوره بازاریابی جزء حرفه‌های یاورانه محسوب می‌شود. هر چه جوامع به عصر صنعتی شدن نزدیکتر می‌شوند، اختلافات و تضادهای گوناگون اجتماعی، اقتصادی در آنان بیشتر به چشم می‌خورد، به ویژه در جوامعی که اخیرا صنعتی شده اند یا در حال صنعتی‌شدن هستند. این تحول از سنت به صنعت، مشکلات گوناگونی را برای آحاد جامعه به دنبال آورده است که انسان هزاره سوم، دچار بن بست‌ها، بحران‌ها و حتی مواردی از آسیب‌ها و چالش‌ها شده است. از طرف دیگر، رشد جوامع صنعتی، باعث تراکم جمعیت و در نتیجه پیدایش مسائل پیچیده اجتماعی گردیده است. این تغییرات سریع که نسبت به گذشته با آهنگ رشد بیشتری روبروست، سبب گردیده است که الگوی سازگاری نسبت به این تغییرات، سریع شکل نگیرد.

 هدف مشاور بازاریابی

اگر چه افراد و شرکت‌ها توانایی حل مشکلات خود را دارند، یعنی توانایی فکر کردن، دوباره فکر کردن، تصمیم گرفتن، رفتار کردن و تغییر رفتار خود را دارند، اما ممکن است در این راه اشتباه کنند یا اگر تصمیم درست گرفته‌اند، سرعت تصمیم‌گیری آن‌ها کند و آهسته و وقت و نیروی زیادی صرف آن‌ها شود. در حالی که یک مشاوره بازاریابی خوب می‌تواند به افراد و شرکت‌ها کمک کند تا خوب فکر کنند، تصمیم بگیرند و عمل کنند، به فرآیند تغییر رفتار و بهبود مشکلات آن‌ها، سرعت بخشد و از هدر رفتن نیروها جلوگیری کند و در نهایت توان پیش‌بینی، ارزشیابی و بهبود تغییرات رفتاری را بالا ببرند.

در واقع هدف مشاوره بازاریابی آن است که مبنایی فراهم آورد که فرد یا شرکت را به شناخت توانایی‌ها، نقاط ضعف خود، شناخت مشکلات و تعریفی درست از آن، کشف امکانات و فرصت‌های واقعی، پرهیز از ایده آل‌گرایی محض و بررسی تهدیدها و ریسک‌ها سوق دهد. یعنی شرکت یا فرد SWOT خود را بشناسد.

نقش مشاور بازاریاب

در فرآیند مشاوره بازاریابی، مشاور بازاریابی، هدف شخصی خود را نیز دنبال می‌کند. این هدف شخصی متعالی که رشد و ارتقاء دانش و بینش‌های فردی و رشد ویژگی‌های شخصیتی می‌باشد، مورد توجه مشاور است و تعامل دستاوردهای بردار رشد شخصی حرفه‌ای مشاوره بازاریابی و بردار رشد شرکت مراجعه کننده، نقش‌هایی را برای مشاور می‌آفریند که از این قرار است:

  • نقش تکاملی (رشدی)؛ در این نقش، مشاور به رشد شخصی فرد کمک می‌کند.
  • نقش آموزشی؛ مشاور به آموزش مدیران، آموزش مهارت‌های سازگارانه و رفتار مطلوب، مهارت‌های زندگی، شیوه‌های مقابله با استرس و حل مسأله، مهارت‌های حل تعارض درکارکنان و آموزش رفتار مناسب با کارکنان می‌پردازد.
  • نقش پیشگیرانه؛ بر اساس آن‌چه که شرکت مراجعه‌کننده در چه وضعیتی از مشکل قرار گرفته باشد، مشاور با ارائه اطلاعات خود، آگاهی‌های فرد را برای جلوگیری از اختلالات رفتاری (پیشگیری اولیه)، مقابله با رشد و تسریع این اختلالات (پیشگیری ثانویه) و بالا بردن توان پذیرش و مقابله و توانمندسازی فرد (پیشگیری ثالثیه) به انجام می‌رساند.
  • نقش توان‌بخشی مطلق؛ در آن مشاور، به توان‌بخشی شخصیتی، شغلی و حمایتی افراد معلول و مهجور اجتماعی می‌پردازد.
  • نقش تسهیل گرایانه؛ مشاور به حل مشکلات کاری، اجتماعی، اقتصادی و شغلی افراد کمک می‌کند.

برای نمونه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، در تئوری بسیار زیباست و کتاب‌ها، شعارها، مطالب بسیار خوب، نرم افزارهای بسیار حرفه‌ای برای آن طراحی شده و هم اکنون در بازار وجود دارد، اما تا وقتی که تفکر اجرایی، بینش، نگرش کاربردی مدیریت فرایند‌های ارتباط با مشتری و مدیریت اطلاعات و ارتباطات مشتریان اصلاح نگردد، پرداختن به مسأله آکادمیک، چیزی جز هزینه نخواهد داشت. در ارائه راهکارهای بازاریابی و فروش، گاهی مشکل و مسأله آن سازمان، یک مسأله تفکری و اجرایی است که باید اصلاح گردد و اگر بینش و نگرش افراد و فرایندها با سیستم های اجرایی آمیخته گردد، بسیاری از مسائل به طور خودکار حل می‌گردد.

یک مشاور به‌ طورکلی باید بتواند در زمینه‌های زیر کمک فکری لازم را به مشتری بدهد:

  • ارائه اطلاعات دقیق و مطمئن
  • بهینه‌سازی تصمیم‌های مشتریان
  • بهینه‌سازی کیفیت پیاده‌سازی

در برخی شرایط خاص، تصمیم‌گیران در زمینه پیاده‌سازی CRM، دانشی در مورد آن ندارند. اگر این افراد در طراحی، توسعه و پیاده‌سازی نرم‌افزار نقشی نداشته باشند، مشکلی پیش نخواهد آمد، ولی درصورتی‌که این افراد بخواهند نقشی در هر یک از مراحل پروژه ایفا نمایند، پروژه محکوم به شکست خواهد بود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare