چرا تخصصی بودن اهمیت دارد؟

تخصصی بودن کسب و کار
دسته بندی نشده

چرا تخصصی بودن اهمیت دارد؟

حتما می ‌دانید که اگر می‌ خواهید موفق باشید، تخصصی بودن (Specialized) بسیار ضروری است. اما « تخصصی بودن» دقیقا به چه معناست؟ شاید برای بعضی ‌ها به معنای هوشمندانه لباس پوشیدن در محل کار، توانایی ایجاد ارتباطات گوناگون یا انجام درست کارشان باشد. برای برخی دیگر، حرفه ‌ای بودن به معنای داشتن مدارک پیشرفته یا سایر گواهی ‌هایی است که آنها را قاب گرفته و روی دیوار دفتر نصب کرده ‌اند. حرفه ‌ای ‌گری همه ‌ی این تعاریف را در بر می‌گیرد، اما تعاریف بیشتری هم دارد.

تعریف تخصصی بودن

دیکشنری وبستر حرفه‌ای‌گری را این‌طور تعریف می‌کند: «رفتار، اهداف، یا ویژگی‌هایی که معرف یا نشانگر حرفه یا فرد حرفه‌ای است»؛ و حرفه را «شغلی که مستلزم دانش تخصصی و اغلب آمادگی آکادمیک در درازمدت و به صورت فشرده است» تعریف می‌کند.

این تعاریف می گویند تخصصی بودن شامل ویژگی‌ های مختلف بسیاری است و این ویژگی ‌ها فرد تخصصی را مشخص و تعریف می‌ کنند. اما این ویژگی‌ ها چه هستند؟

دانش تخصصی

نخست آنکه افراد تخصصی به خاطر دانش تخصصی خود شناخته می ‌شوند. آنها تعهد شخصی عمیقی به پیشرفت و بهبود مهارت‌ های خود داشته و در صورت نیاز درجات و گواهی ‌هایی دارند که به عنوان شالوده‌ ی این دانش به کار می ‌رود. همه ‌ی حوزه‌ های کسب و کار دارای هسته ‌ی ثابت دانش و صلاحیت‌ های دانشگاهی مرتبط نیستند؛ همه ‌ی حوزه ‌ها برای آنکه با موفقیت عمل کنند، به دانش گسترده‌ ای نیاز ندارند و همه ‌ی افراد حرفه‌ ای در حوزه ‌های فعالیت ‌شان، دارای درجات عالی نیستند.

با این حال، آنچه اهمیت دارد این است که افراد تخصصی، جدی و اندیشمندانه و با پشتکار کار کرده ‌اند تا بر دانش تخصصی لازم برای موفقیت در حوزه ‌های کاری ‌شان تسلط یابند؛ و آنها این دانش را به ‌روز نگه داشته ‌اند تا بتوانند همچنان بهترین کار ممکن را ارائه دهند.

شایستگی

افراد تخصصی کار را به انجام می ‌رسانند. آنها قابل اعتماد هستند و به قول خود عمل می‌ کنند. اگر شرایطی به وجود بیاید که نتوانند به عهدشان وفا کنند، از قبل انتظارات را مدیریت می‌ کنند و نهایت تلاش خود را می ‌کنند تا وضعیت را سر و سامان ببخشند. افراد تخصصی بهانه ‌تراشی نمی ‌کنند، بلکه بر روی یافتن راه‌حل ‌ها تمرکز می‌ کنند.

صداقت و راستی

افراد تخصصی ویژگی ‌هایی مانند صداقت و اخلاق مداری از خود نشان می‌ دهند. آنها به قولشان عمل می‌ کنند و به همین دلیل قابل اعتماد هستند. هرگز ارزش‌ های خود را به خطر نمی ‌اندازند و کار درست را انجام می ‌دهند؛ حتی اگر این امر به معنای در پیش گرفتن مسیر دشوارتر باشد.

علاوه بر این، افراد تخصصی متواضع هستند. اگر پروژه یا شغلی خارج از حوزه ‌ی مهارت آنها باشد، از قبول آن هراسی ندارند. در صورت نیاز فورا از دیگران کمک می گیرند و تمایل به آموختن دارند.

مسئولیت‌پذیری

افراد تخصصی خود را مسئول تفکرات و سخنان و اقدامات خودشان می ‌دانند؛ به ویژه اگر دچار اشتباه شده باشند. این مسئولیت پذیری شخصی، پیوند نزدیکی با صداقت و راستی دارد و عنصری حیاتی در تخصصی بودن است.

خود تنظیمی

آنها تحت فشار نیز تخصصی بودن باقی می ‌مانند. برای مثال کارمندی در بخش خدمات مشتریان را در نظر بگیرید که با مشتری عصبانی ‌ای مواجه می ‌شود. به جای آنکه کارمند هم در واکنش به او آشفته و عصبانی شود، با حفظ آرامش و انجام رفتاری متناسب با محیط کسب‌وکار و با انجام هر کاری که وضعیت را بهتر می‌کند، تخصصی بودن حقیقی را نشان می ‌دهد.

افراد حرفه ‌ای واقعی برای افراد پیرامون ‌شان، فارغ از سمت یا موقعیت آنها، احترام قائل اند. آنها با در نظر گرفتن احساسات و نیازهای دیگران، هوش هیجانی (EI) زیادی از خود نشان می ‌دهند و نمی گذارند که روز بدی که دارند، بر چگونگی تعامل آنها با همکاران یا مراجعه ‌کنندگان تأثیر بگذارد.

ظاهر

افراد تخصصی ظاهر مناسبی دارند. آنها با لباس شلخته و موهای ژولیده سرکار حاضر نمی‌ شوند. آراسته هستند و متناسب با وضعیت، لباس می‌ پوشند. به همین دلیل از خود اطمینان ساطع می‌ کنند و برای این کار احترام هم می‌ بینند.

چگونه متخصصی بودن خود را نشان دهیم

با توجه به این ویژگی ‌ها می ‌بینید که افراد حرفه‌ ای کسانی هستند که دیگران به آنها احترام می‌ گذارند و برای آنها ارزش قائل اند. آنها اعتباری حقیقی برای سازمان ‌شان هستند.

به همین دلیل، باید شهرتی حرفه‌ ای در محل کار به دست آوریم. افراد تخصصی حقیقی نخستین کسانی هستند که برای ترفیع در نظر گرفته می ‌شوند و پروژه ‌ها یا مراجعه کنندگان ارزشمند را به آنها ارجاع می ‌دهند. این افراد معمولا در حرفه ‌ی خود موفق هستند.

حال که تصویر شفافی از آنچه تخصصی بودن را تشکیل می ‌دهد در ذهنتان شکل گرفت، آیا این ویژگی ‌ها را به افراد پیرامون خود نشان می‌ دهید؟ احتمالا تا کنون برخی از این ویژگی‌ ها را نشان داده ‌اید، اما ممکن است متوجه شوید که فاقد برخی از آنها هستید. به منظور پیشرفت تخصصی بودن خود، بر روی بهبود هر کدام از این ویژگی ‌ها تمرکز کنید. البته هر بار روی یکی از آنها تمرکز کنید تا دچار سردرگمی نشوید.

به علاوه، راهبردهای دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک خواهند کرد تا در محل کار تخصصی تر باشید:

مهارت ‌سازی کنید

نگذارید دانش و مهارت‌هایتان منسوخ شوند. نسبت به یادگیری مهارت‌ ‌های جدید حساس باشید و در صنعتتان به‌ روز بمانید.

هوش هیجانی خود را تقویت کنید

افراد تخصصی می‌ توانند نیازهای عاطفی دیگران را درک کنند. آنها قادر اند به مراجعه‌ کنندگان و همکارانشان آنچه را نیاز دارند بدهند؛ زیرا می ‌دانند چگونه فعالانه گوش بدهند و آنچه را که رخ می ‌دهد مشاهده کنند.

بنابراین اگر می‌ خواهید تخصصی بودن خود را بهبود دهید، بر روی افزایش هوش هیجانی تمرکز کنید.

برای تعهدات خود احترام قائل باشید

هر زمان به رئیس یا همکار یا مراجعه ‌کنندگان قولی می ‌دهید، به آن عمل کنید. اگر فکر می‌ کنید نمی‌ توانید سر موعد به قول خود عمل کنید، تا حد امکان هر چه زودتر رئیس یا گروه یا مراجعه ‌کننده را در جریان بگذارید. با این حال، هر کاری که می‌ توانید بکنید تا وضعیت به این مرحله ختم نشود.

بهانه ‌تراشی نکنید. در عوض بر روی برآوردن انتظارات به نحو احسن و بر روی سامان بخشیدن به وضعیت تمرکز کنید.

مؤدب باشید

مهربان و مؤدب باشید. با هر کسی که ارتباط دارید، فارغ از سِمَت او و احساس خودتان، رفتار خوبی داشته باشید. این امر ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد، اما تأثیر چشمگیری دارد.

ابزار مورد نیازتان را همراه داشته باشید

آیا بدون همراه بردن نمونه ‌ی کالای مورد نیازتان، در جلسه‌ ای با مشتری شرکت می‌ کنید؟ آیا به محل کار می ‌رسید و تازه متوجه می‌ شوید که فایل بسیار مهمی را در خانه جا گذاشته ‌اید؟ آیا مدام خود را در وضعیت ‌هایی می ‌یابید که فاقد مهارت‌ های لازم برای انجام درست کارتان هستید؟

افراد حرفه ‌ای واقعی همیشه آمادگی دارند. این امر مستلزم برنامه ‌ریزی بهتر، به موقع بودن و توجه است. روی بهبود مدیریت زمان و مهارت‌ های برنامه ریزی تمرکز کنید تا همیشه همه چیز را تحت کنترل داشته باشید.
توجه:

اگر چه تخصصی بودن به معنای حفظ تعهدات، انجام کار باکیفیت و داشتن خبرگی است، اما گاهی اوقات، تخصصی بودن یعنی برای پروژه‌ هایی که خارج از توانمندی ‌هایتان است داوطلب نشوید.

با این حال، این امر الزاما به این معنی نیست که شما نباید آزمون و خطا کنید! ابتدا ریسک‌ ها را تحلیل کنید تا عواقب عملکرد اشتباه را به حداقل برسانید. در مورد هر خلأ تخصصی ای که دارید صادق باشید و برای پر کردنشان تلاش کنید. بعد هم تا جایی که امکان دارد، نهایت تلاشتان را بکنید.

 

صداقت و راستی

افراد تخصیی ویژگی‌ هایی مانند صداقت و اخلاق مداری از خود نشان می ‌دهند. آنها به قولشان عمل می‌ کنند و به همین دلیل قابل اعتماد هستند. هرگز ارزش‌ های خود را به خطر نمی ‌اندازند و کار درست را انجام می ‌دهند؛ حتی اگر این امر به معنای در پیش گرفتن مسیر دشوارتر باشد.

امتیاز داشتن یک شغل تخصصی، هنگامی که پای برطرف کردن نیازها به میان می آید هزینه و بودجه خرید مطرح می شود. برای داشتن ساده ترین امکانات نیز باید دارای درآمد بود. بسیاری از مردم فقط برای برطرف کردن نیازهای خود شغلی را انتخاب می کنند و پس از گذشتن سال ها بدون تغییر در جایگاه به روزمرگی دچار می شوند و اغلب از شغل خود راضی نیستند. با سایت موبایل راهکار همراه باشید.

در ابتدا لازم است به تفاوت بین دو کلمه حرفه و شغل توجه داشته باشیم.حرفه به معنی آموختن دانش و به دست آوردن تجربه در یک رشته یا کار خاص می باشد اما شغل در واقع داشتن یک موقعیت کاری برای رفع نیازهای مالی شما می باشد. با وجود تفاوت این دو مبحث ارتباط عمیقی بین حرفه و شغل وجود دارد، شما اگر تخصص و دانش کافی در یک حرفه نداشته باشید نباید انتظار پیشرفت شغلی و افزایش درآمد را داشته باشید. تفاوت بین افراد موفق و ناموفق در برداشتی است که از این دو مفهوم دارند:

  • افراد موفق اهداف بلند مدتی دارند و به همین دلیل به امتیاز داشتن یک شغل حرفه ای توجه بسیاری دارند.
  • برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی می کنند چون تاثیر و امتیاز داشتن یک شغل حرفه ای را به خوبی درک کرده اند.
  • زندگی را یک بازی کامپیوتری تصور می کنند که داشتن حرفه در آن مانند یک جایزه بزرگ می باشد که در تمام مراحل بازی بدون اینکه ارزش آن کم شود می توانند از آن استفاده کنند.
  • از مسئولیت ها و وظایف کاری هیچ ترسی ندارند و آنها را مانند پله های ترقی برای خود احساس می کنند.

برخلاف آنها افرادی قرار دارند که فقط شغل برای کسب درآمد انتخاب می کنند و هیچ تغییری هم در طول زندگی کاری پیدا نخواهند کرد.

گاهی اوقات شرایطی به وجود می اید که شرایط تغییر شغل وجود ندارد کو شاید نتوانید شغل تخصصی مناسبی را به دست بیاورید. در این شرایط مهم ترین و بهترین راهی که به شما کمک می کند تا شغل فعلی خود را به یک شغل حرفه ای تبدیل کند توجه به چند نکته اساسی مهم است.

  • تخصص و مهارت خود را بالا ببرید
  • نکات قوت و ضعف خود را در حرفه خود شناسایی کنید
  • برنامه ریزی داشته باشید
  • چالش های جدید برا خود ایجاد کنید
  • خطوط قرمز کار خود را شناسایی کنید
  • از اشتباهات خود درس بگیرید
  • حد و اندازه توانمندی خود را تغییر دهید و بالا ببرید
  • کاری که از انجام ان ترس دارید را حتما انجام دهید
  • انتقاد پذیر باشید
  • شبکه ای از افراد مورد اعتماد بسازید
  • در جای مناسب برای انجام کاری نه بگویید
  • پیشنهادات سازنده خود را انتقال دهید
  • از افراد با تجربه در زمینه شغلی خود کمک بگیرید
  • پروفایل حرفه ای و تخصصی خود را داشته باشید
  • در مورد نظراتتان مذاکره کنید

تمامی موارد و بسیاری عوامل دیگر امتیاز داشتن یک شغل حرفه ای یا ساختن یک شغل حرفه ای می باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare