روش مدیریت فروش در کسب و کار اینترنتی
28 خرداد 1401 1401-03-29 18:09روش مدیریت فروش در کسب و کار اینترنتی
روش مدیریت فروش در کسب و کار اینترنتی
تمام فروشگاههای آنلاین اینترنتیِ جدید و نوپا و یا فروشگاههای اینترنتی مربوط به کسب و کارهای قدیمی، درصدد این هستند که همواره میزان فروش و سوددهی فروشگاه اینترنتی خود را از طریق بهکارگیری روشهای ویژهای افزایش داده و بتوانند توجه مخاطبان و خریداران بیشتری را به خود جلب کنند. استفاده از روشهای بسیار آسان و کاربردی میتواند میزان فروش فروشگاههای اینترنتی را بهراحتی افزایش دهند. در شرایط اقتصادی کنونی بسیاری از کسب و کارها با استفاده از روش های افزایش فروش اینترنتی، فروش خود را افزایش داده و به یک کسب و کار اینترنتی موفق تبدیل شوند؛ بنابراین بهکارگیری روش های افزایش فروش اینترنتی باعث افزایش فروش آنلاین خواهد شد و علاوه بر این، باعث میشود تا فروشگاه موردنظر به فروش اینترنتی موفق دست یابد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله بهمنظور آشنایی با فروش اینترنتی به تفصیل راههای افزایش فروش اینترنتی را بررسی خواهیم کرد.
آشنایی با اصول اولیه فروش اینترنتی
برای افزایش فروش آنلاین و آشنایی با فروش اینترنتی، رعایت اصول اولیه فروش اینترنتی یکی از مهمترین و اصلیترین مواردی میباشد که هر فرد باید رعایت کند. فراموش نکنید که برای دستیابی به فروش اینترنتی موفق، علاوه بر آشنا بودن با روش های افزایش فروش اینترنتی، لازم است که به اصول مورد نظر عمل شود. در ادامه مطلب به توضیح روش های افزایش فروش اینترنتی میپردازیم:
اصل 1- آیا بازاری برای عرضه محصول شما وجود دارد؟
برای مثال قصد دارید تا اقدام به فروش وسیلههای تزئینی بهصورت آنلاین کنید. شما باید در ابتدا در مورد اینکه محصول مورد نظر به صورت آنلاین قابل فروش است یا نه، به طور دقیق تحقیق کنید. بهعلاوه باید بررسی کنید که در حال حاضر آیا کسانی هستند که اقدام به این کار کرده باشند؟ و آیا در جامعه هدف من، افزایش فروش آنلاین رواج دارد یا خیر؟
اصل 2- تعیین استراتژی تجاری و سیاست قیمتگذاری محصولات و محاسبه سوددهی آن
بهتر است ابتدا تعیین کنید که مثلاً با فروش چه تعداد وسیله چقدر سود کسب کردهاید؟ شاید اصلاً چنین کاری با توجه به وضع بازار هدف، سود خوبی برای شما نداشته باشد؛ پس بهتر است قبل از این که کار خود را شروع کنید و هزینههای زیادی را پرداخت کنید، این موضوع را شفافسازی کنید.
اصل 3- شناخت و مطالعه روشِ کار رقبا
قبل از شروع هر کاری باید به صورت دقیق و شفاف وضعیت رقیبان خود را بررسی کرده و وضعیت آنها را پایش کنید. و این سوال را از خود بپرسید که آیا برای رقابت با رقیبان خود آمادگی لازم را دارید؟ آیا روشهای تبلیغاتی شما قادر به جذب کاربران زیادتری میباشد یا نه؟ و آیا امکان موفقیت در این بازار وجود دارد؟
اصل 4- تعیین سیاست جذب مشتری و حفظ آن
مشتریانی که قرار است از سایت شما خرید کنند به چه طریقی قرار است با فروشگاه آنلاین شما آشنا شوند؟ و به چه طریقی وارد سایت شما میشوند؟
اصل 5- بررسی راههای گسترش فروشگاه آنلاین
بعضی اوقات ممکن است به دلیل کوچک بودن بازار هدف و افزایش رقیبان، فروش شما تا حد معینی افزایش پیدا نکند. حتی اگر برنامه بازاریابی و تبلیغاتی گستردهای داشته باشید، وقتی بازار هدف کوچک باشد، فروش دیگر از یک حد معین افزایش پیدا نخواهد کرد. پس راهحل چیست؟ این موضوعی است که به شما بستگی دارد تا راههای رشد و گسترش را چگونه تعیین کرده باشید.
اصل 6- تعیین بودجه لازمه
برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی و افزایش فروش آنلاین و دستیابی به فروش اینترنتی موفق، باید صاحبان کسب و کارها بودجه مناسبی را برای این کار اختصاص دهند. لازم به ذکر است که هیچ یک از فروشگاههای اینترنتی بدون پرداخت بودجهای مناسب نمیتوانند فروش اینترنتی موفق داشته باشند و برای دستیابی به این امر مهم باید حتماً با روش های افزایش فروش اینترنتی آشنا شده و بتوانند با استفاده از آنها، فروش اینترنتی خود را افزایش دهند. اختصاص بودجه مناسب برای هر فروشگاه اینترنتی باید متناسب با مقیاس فروشگاه اینترنتی باشد. این بودجه باید به میزانی باشد که بتواند فروشگاه اینترنتی مورد نظر را به ایدهآل و هدف خود برساند.
نحوه مدیریت فروشگاه اینترنتی
یکی از اساسیترین نکاتی که برای سایتهای فروشگاهی و فروشگاههای اینترنتی باید در نظر گرفته شود، بحث مدیریت فروشگاههای اینترنتی است. مدیر سایت در واقع کسی است که تمامی کارهای مربوط به وبسایت را انجام داده و آن را مدیریت میکند. برخی از کسب و کارها و صاحبان مشاغل اکثراً فکر میکنند که خودشان میتوانند مدیریت وبسایت خود را انجام داده و آن را کنترل کنند. در صورتیکه این تفکر، تفکر اشتباهی بوده و استخدام و بهکارگیری فردی باتجربه و حرفهای که تجربه مدیریت سایتهای مختلف را داشته باشد، میتواند در بهینهسازی سایت نقش بهسزایی داشته و بهعنوان یکی از روش های افزایش فروش اینترنتی مفید واقع شود. در واقع میتوان گفت اغلب فروشگاههای اینترنتی موفق، یک مدیر وبسایت متخصص دارند. مدیر سایت شخصی است که برای مدیریت و بهینهسازی سایت همواره یک نقشه اصلی و پلن مشخص دارد و در بهرهوری روش های افزایش فروش اینترنتی نقش مهمی ایفا میکند. از وظایف مهم مدیر سایت میتوان به مدیریت محتوای سایت، بازاریابی، طراحی، توسعه و نگهداری سایت اشاره کرد.