بازاریابی بین المللی
19 اردیبهشت 1401 1401-03-01 21:11بازاریابی بین المللی
بازاریابی بین المللی
هدف بازاریابی
هدف بازاريابي ، فروش فراوان است. هدف، شناختن و درك مشتري به نحوي است كه كالا يا خدمت ارايه شده دقيقاً متناسب باشد، به طريقي كه كالا يا خدمات با نيازهاي او منطبق گردد و كالاهاي خود را به فروش رساند
تعریف بازاریابی
عبارت است از مجموعهاي از فعاليتهاي انساني و اقتصادي هدايت شده در جهت ارضاي نيازها و خواستههاي افراد جامعه
تعریف بازاریابی بین المللی
عبارت است از بازاريابي كالا و خدمات در بيش از يك كشور كه شامل صدور كالا از كشوري به كشور ديگر ميباشد.
با استفاده از اصول علمي به چه سولاتي ميتوان پاسخ داد؟
- چگونه ميتوان توليدات يا خدمات مناسب بازاريابي بينالمللي را شناخت؟
- چه نوع قضاوتي لازم است يا لازم خواهد بود؟
- چه رفتاري از طريق رقباي جهاني انتظار ميرود؟
- گزينههاي استراتژيك جهاني كدامند؟
اهمیت تجارت جهانی
كشورهايي كه هرگز نميتوانستند نقش اصلي در تجارت جهاني داشته باشند ناگهان به قطب اقتصادي تبديل شدهاند،بدين ترتيب،افراد و شركتها دريافتهاند كه حيطه رقابت آنها بازار داخلي نبوده بلكه بازار جهاني هستند.
تجارت جهاني، امروزه يك مجموعه به هم پيوسته جهاني از بازارها، تكنولوژي و شرايط زندگي استاندارد كه در گذشته ناشناخته بودهاند، ميباشد
تفاوتهاي بازارهاي داخلي و بينالمللي
- تكنيكهاي بازاريابي
- تفاوتهاي محيطي
- محدوديتها و مقرارت دولتي
- ميزان درآمدهاي جوامع
- تفاوتهاي فرهنگي
بازاریابی تطبیقی
اساس مطالعه بازاريابي تطبيقي، پيرامون تشابهات و تفاوتهاي موجود بين بازاريابي كشورهاي مختلف دور ميزند. در بازاريابي تطبيقي، تلاش بر آن است كه تفاوتها و تشابهات موجود
در كشورهاي مختلف در خصوص تقاضاي مردم و بازار محصولات شناسايي،مطالعه، تجزيه تحليل شده،مورد تفسر قرار گيرد و سپس طبقهبندي شوند.
در بازاريابي تطبيقي، مدير بازارياب در مييابد كه معيارهاي بازاريابي در كشور كانادا بيشتر به بازار آمريكا شباهت دارد تا به بازار مالزي يا سنگاپور و يا اين كه تشابهات بازار مالزي و اندونزي با يكديگر بيش از تشابه به هر يك از اين كشورها با بازار استراليا است.
بازاریابی بین المللی و سطوح آن
بازاريابي بينالمللي با سطح رقابت ارتباط نزديك دارد،هر چه در سطوح رقابت به رقابت بين شركتها و سازمان هاي بيناللملي نزديكتر شويم اهميت بازاريابي بينالمللي بيشتر ميشود.
سطوح طبقه بندی رقابت تجاری
- رقابت در سطح يك شركت
- رقابت در سطح صنعت
- رقابت در سطح ناحيه
- رقابت در سطح كشور
- سطوح كلي تجارت در سطح بينالملل
- رقابت در سطح بخشهاي استراتژيك شركت
- رقابت در سطح مهارتهاي فردي
عناصر مزیت استراتژیک بازاریابی
- سيستم كارآمد تحقيقات بازاريابي
- روشهاي موثر بستهبندي
- تبليغات موثر
- كانالهاي توزيع
- استراتژي قيمتگذاري مناسب
تفاوت بازاریابی بین المللی و داخلی
تفاوت عمده بازاريابي داخلي و بينالمللي محيط بازاريابي
است.
عوامل خارجی محیط بازاریابی بین المللی
- عوامل اقتصادي
- عوامل سياسي
- عوامل فرهنگي
عوامل اقتصادی
عوامل اقتصادي را ميتوان را در ساختار صنعت و درآمد ملي جستجو كرد.
اهم عوامل اقتصادی
- اقتصاد جايگزين
- اقتصاد صادرات مواد خام و اوليه
- توسعه صنعتي
عوامل اقتصاد بر اساس درآمد ملی
- درآمد بسياربالاي خانوارها
- درآمد بسيار پايين خانوارها
- خانوارها با درآمدهاي بالاي متوسط و پايين
عوامل سیاسی
- نگرش كلي نسبت به خريدهاي بينالمللي
- ثبات سياسي
- مقررات پولي و مالي
- بوروكراسي دولتي