جایگاه یابی برند
5 اردیبهشت 1401 1401-03-24 17:41جایگاه یابی برند
جایگاه یابی برند
جایگاه برند به فرآیندی گفته می شود که باعث می شود برند در ذهن مخاطب ثبت شود.
برای جایگاه یابی برند به بیش از شعار یا یک لوگو برای برند نیاز است؛ زیرا یک برند، زمانی
برای مشتریان قابل احترام خواهد بود که ارزشمند و معتبر تللقی شود.
چرا جایگاه یابی برند مهم است؟
- کنترل کردن شهرت برند
- ایجاد تمایز در بین رقبا
- افزایش آگاهی از برند
استراتژی های جایگاه یابی برند
-
استراتژی جایگاه یابی خدمات مشتری (Customer service)
بسیاری از شرکت ها می توانند با ارائه سیستم های پشتیبانی خوب، مزیت بسیار خوبی که این
استراتژی دارد این است که این نوع خدمات به مشتری می تواند به توجیه قیمت بالاتر کمک کند.
-
استراتژی جایگاه یابی مبتنی بر استفاده آسان (Convenienc-Based)
این استراتژی به مخلطبان نشان می دهد که چرا ممکن است استفاده از محصول و خدمات سازمان
شما نسبت به دیگر رقبایتان آسان باشد. این آسانی می تواند بر اساس معیارهایی مانند دسترسی گسترده،
موقعیت مکانی مناسب یا سهولت استفاده شده باشد.
-
استراتژی جایگاه یابی مبتنی بر قیمت (Prise-Based)
این استراتژی، یک استراتژی بسیار مهم برای هدق قرار دادن تمامی مشتریان است؛ زیرا سازمان ها می توانند
از این استراتژی برای ارائه محصول و خدمات خود به عنوان محصول مقرون به صرفه استفاده کنند.
-
استراتژی جایگاه یابی مبتنی بر کیفیت (Quality-Based)
اغلب سازمان ها از این استراتژی زمانی استفاده می کنند که قصد دارند کیفیت محصول خود را همراه با
یک قیمت مناسب به دیگران معرفی کنند.
-
استراتژی جایگاه یابی تمایز (Differentiation)
استراتژی جایگاه یابی تمایز، به متحصر بودن خدمات و محصولات سازمان در مقایسه با رقبا نیاز دارد.
استفاده از این استراتژی می تواند مشتریان زیادی را جذب کند، زیرا مخاطبان برای نوآوری، ارزش زیادی قائل هستند.
نمونه ای از جایگاه یابی یک برند موفق در جهان
تسلا یک برند لوکس حودرو است که محصولات آن در مقایسه با رقبا، از قیمت بالایی برخوردار است.
خودروهای تسلا در مقایسه با دیگر خودروهای لوکس، از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار است. این مزیت،
برقی بودن و خودران بودن است که خودروهای تسلا را از سایر خودروهای لوکس با سوخت فسیلی یا حتی هیبریدی متمایز می کند.