5 قانون طلایی برای رشد برند

1
دسته بندی نشده

5 قانون طلایی برای رشد برند

تنها راه رشد یک کسب و کار ( بدون هیج استثنایی ) ، در ایجاد “بایدها” برای زیرشاخه محصولات است ، مدیریت زیرشاخه‌ های محصولات راهی برای موفقیت شرکت و مانعی برای مقابله با رقباست. دیوید آکر ، از بزرگان علم برندینگ در جهان،  می گوید : “بایدها” می تواند موجب رشد انفجاری برند شود.

بایدها، آن خصوصیات / ویژگی ‌های متفاوت محصول در یک زیر شاخه محصول است که موجب برتری برند می‌ شود.

تحقیقات نشان داده است که با تمرکز بر رقابت برندینگ در زیر شاخه محصول ، رقبا مجبور به تمرکز بر زیر شاخه ها شده و تاب و توان رقابت با برند اصلی را نخواهد داشت.

برای رشد برند باید به دنبال پیروزی در تمام رقابت‌ های تجاری باشیم. رقابت بر زیرشاخه زمانی آغاز میگردد که شرکت به دنبال ایجاد بایدهایی باشد که از طریق آنها به تعریف و بازتعریف زیرشاخه ها بپردازید.

بایــدها شامــل :

  • یک ویژگی خاص در یک محصول . مثل وجود فیبر در ماست.
  • ارائه یک محصول که شامل یک یا چند محصول دیگر باشد ( ترکیبی از چند محصول ) . مثل مایکروسافت آفیس.
  • ایجاد یک محصول برای بخش خاصی از بازار. مثل تولید شکلات برای بیماران با قند بالا.
  • ارائه خدمات یا محصولات با قیمت بسیار پایین تر حد تصور . مثل خط هواپیمایی JetBlue.
  • حضور یک چهره خاص در کنار سازمان به عنوان برند کاراکتر / یا کارتون هایی که در خصوص خطوط هوایی Southwest  در نشریات و سایتها منتشر می‌شود.

 

ریسک های موجود در رشد برند از طریق زیرشاخه محصول

بایدها ، فرصت ساز هستند و درعین‌ حال همراه با دو نوع ریسک است :

  • گاه در جستجوی “بایدها” برای محصولات، زیاده‌ روی می‌شود و این عامل از دست رفتن فرصت ایجاد و گسترش آن ‌هاست.
  • خطاهای فردی و حرفه ‌ای موجب می‌ شود که توان و سرمایه شرکت بر محصولات زیرشاخه‌ ای قرار داده شود که اصلا مهم نیستند.

1-      تمام محصولات خود را با یک برند ( brand ) قوی نام گذاری کنید

مهم نیست محصولات شما چقدر متفاوت باشند و حوزه های مختلف را دربرگیرند اگر برندی قوی دارید که در ذهن مصرف کنندگان تداعی کننده صفات مثبتی است از همان برند برای نام گذاری استفاده کنید. در این شرایط تمام محصولات موفقیت بالایی نخواهند داشت اما همیشه هم راستا با برند اصلی خواهند بود و نگرش و پیام برند اصلی را به ذهن تداعی میکنند.

2-      برای پاسخگو بودن در مقابل نگرانی های مصرف کنندگان فرمول خود را به روز کنید

یک نوآوری تا یک بازه­ ی زمانی مشخص جواب می دهد و نمی توان همواره بر آن تکیه کرد. سلایق مشتریان تغییر می کند یا بر دانش آنها افزوده می شود در نتیجه نمی توان یک مسیر را بدون تغییر و تا آخر ادامه داد. برخی از فرمول­ ها و مواد تشکیل دهنده مواد غذایی تا زمانی بازخورد مناسبی دارند اما باید هوشیار باشیم تا به محض آنکه بازخوردهای مربوط به محصول منفی بود تغییرات لازم را اعمال کنیم تا از برند خود محافظت کنیم.

3-       به رقبا حمله کنید

این اقدام توام با ریسک است اما به یاد ماندنی نیز، است. وقتی وارد رقابت و مقایسه محصول خود با محصول رقیب می شوید در واقع مصرف کنندگان را به چالش کشیده و قدرت و شجاعت برند خود را نشان می دهید. اما باید با احتیاط و باهوش عمل کنید. از آنجایی که این مورد ریسک بالایی دارد اگر فکر می کنید که در این رقابت بازنده می شوید این مرحله را رد کنید و هرگز وارد آن نشوید.

4-       تصویر تجاری ثابت

هنگامی که شما جایگاه خود را در بازار پیدا کنید، نیاز دارید که با مصرف گنندکان خود به شیوه ای جذاب ارتباط برقرار کنید.

کیفیت و قیمت محصول شما بسیار مهم است اما در کنار این ها جنبه های دیگر تجارت نیز وجود دارد. از نام تجاری شما گرفته تا فعالیت های شما در رسانه های اجتماعی و در کل هر بخشی که با مشتری در ارتباط است باید هدفمند باشد.

سعی کنید سازگار و هماهنگ باشید. مشتریان می‌دانند که چه چیزی دوست دارند. آن ها در واقع چیزی را که در مورد آن اطلاعات دارند و می‌دانند را دوست دارند. سعی کنید اطلاعات آن ها را به کنترل خود درآورید.

5-        به مشتریان خود گوش دهید

ارزش برند شما در ذهن مشتریان است. به صدای آن ها گوش دهید.

اطمینان حاصل کنید که کانال هایی برای ارائه بازخورد مصرف کنندگان ایجاد کرده اید. این کار به شما کمک خواهد کرد که نقاط ضعف و قدرت برند تجاری خود، همچنین فرصت های رشد و آنچه را که باید از آن اجتناب کنید را درک کنید.

مهم نیست در چه مرحله ای از کسب و کارتان هستید. شما باید قادر باشید که یک تصویر مثبت در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کنید تا مشتریان شما همیشگی باشند و تکرار شوند. با این کار برند شما تقویت خواهد شد و به رشد واقعی خواهید رسید و گامی موثر در بالا بردن ارزش برند خود برداشته اید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare