اصول پنج گانه بازاریابی ویروسی
28 اردیبهشت 1401 1401-03-01 20:30اصول پنج گانه بازاریابی ویروسی
اصول پنج گانه بازاریابی ویروسی
حتما با خود فکر میکنید که ویروس چه ربطی به بازاریابی دارد؟!
بازاریابی ویروسی به استراتژیها و راهکارهایی در بازاریابی گفته میشود که باعث میشود تکتک افراد، پیام تبلیغاتی شرکت را به دیگران منتقل کنند. این شیوه از بازاریابی، شرایط را برای افزایش آگاهی از برند و تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات فراهم میکند. این استراتژی درست مثل ویروس، از شیوهی تکثیر سریع برای انتشار پیام به هزاران و میلیونها مخاطب استفاده میکند.
خارج از فضای مجازی و محیط اینترنت، بازاریابی ویروسی با عناوینی چون بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی همهمهای (BUZZ Marketing) یا بازاریابی شبکهای شناخته میشود. در دنیای اینترنت، این شیوه از بازاریابی را بازاریابی ویروسی مینامند.
1-محصولات و خدمات ارزشمندی ارائه بدهد و خوب تبلیغ کند
یکی از مؤثرترین و قدرتمندترین کلمات در دامنهی لغات یک بازاریاب، کلمهی «رایگان» است. بیشتر برنامههای بازاریابی ویروسی، برای جلب توجه مخاطبان، محصولات و خدمات ارزشمندی را رایگان ارائه میکنند. سرویسهای ایمیل رایگان، اطلاعات رایگان، نرمافزارهای رایگان که قابلیتهای زیاد و مفیدی دارند اما نه به اندازهی نسخهی پولی. محصولات و خدمات ارزان ممکن است توجه مشتری را جلب کنند، اما محصولات و خدمات رایگان، این کار را بسیار سریعتر انجام میدهند. بازاریابان ویروسی معمولا مزد تلاشهای خود را با تأخیر دریافت میکنند و نتیجهی کار خود را امروز نمیبینند اما به مرور زمان میتوانند توجه عدهی زیادی از مخاطبان را جلب کنند و شاهد تأثیرگذاری و نتیجهی تبلیغات خود باشند. نکتهی کلیدی در این روش، صبر است. مطمئنا محصول و خدمات رایگان که اتفاقا کیفیت مطلوبی هم دارد، توجه همه را جلب خواهد کرد. به این ترتیب، تلاش شما به مرور زمان نتیجه میدهد و سود میکنید.
2-امکان انتقال راحت پیام و تکثیر تبلیغات را فراهم کند
همیشه با آغاز فصل سرما، پزشکان و متخصصان به افراد توصیه میکنند تا نکات بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرماخوردگی و آنفلوآنزا رعایت کنند. آنها از مردم میخواهند که با فرد بیمار تماس نداشته باشند، دستهای خود را دائم بشویند و بینی، چشمها و دهان خود را لمس نکنند. ویروسها، فقط زمانی پخش میشوند که امکان انتقال آنها به سادگی فراهم باشد. راه ارتباطی و رسانهای که برای انتقال پیام تبلیغاتی خود در نظر گرفتهاید، باید ساده و سهلالوصول باشد تا امکان تکثیر و انتقال را به راحتی فراهم کند. این راههای ارتباطی هر چیزی ممکن است باشد؛ یک نسخهی رایگان از نرمافزار، ایمیل، وبسایت و…
بازاریابی ویروسی در فضای اینترنت به خوبی عمل میکند چون در این فضا امکان برقراری ارتباط با بیشترین سرعت ممکن، فراهم است. این روزها، برقرار کردن ارتباط از طریق اینترنت، هم راحت و هم کمهزینه است. عناصر تبلیغاتی دیجیتالی، به سادگی قابل کپیشدن هستند. از دید بازاریابی، باید پیام تبلیغاتی خود را به نحوی در نظر بگیرید که ساده باشد و به راحتی منتقل شود، بدون اینکه تنزل کند یا تغییری در آن ایجاد شود. پیام هر چه کوتاهتر باشد بهتر است. مثلا پیام تبلیغاتی هاتمیل را در نظر بگیرید، در عین حال که کوتاه است، ویژگیهای این سرویس را به خوبی معرفی میکند: «فضای اختصاصی و رایگان ایمیل خود را از Hotmail دریافت کنید.»
این پیام، کوتاه و قانعکننده است و در پایان هر پیام رایگان، برای مخاطب ایمیل ارسال میشود.
3-شرایط لازم برای رشد را داشته باشد
برای اینکه تبلیغات ویروسی درست مثل آتش گسترش پیدا کنند، شیوههای انتقال آنها باید به سرعت مقیاسپذیر و قابل اندازهگیری و بررسی باشد. نقطه ضعفی که در مورد نمونهی Hotmail میتوان عنوان کرد این است که یک سرویس رایگان ایمیل باید سرور ایمیل اختصاصی خود را داشته باشد تا پیامها را منتقل کند. اگر استراتژی بازاریابی ویروسی، به درستی عمل کند و موفقیتآمیز باشد، سرور ایمیل باید به سرعت به سیستم اضافه شود، در غیر این صورت، سیستم توانایی پاسخگویی به این حجم از رشد را نخواهد داشت و به زودی با شکست مواجه میشود. پیش از شروع هر مدل ویروسی باید از قبل به جزئیات آن فکر کنید و برای تطابق سریع سیستم با درخواستها، آمادگی داشته باشید.
4-از رفتارها و انگیزههای رایج به نفع خود استفاده کند
مثلا همهی ما دوست داریم از دیگران جلوتر باشیم، بهتر دیده شویم، دوستداشتنیتر باشیم یا بهتر ما را درک کنند. حرص و طمع برای رسیدن به علایق و دست یافتن به جایگاه مورد نظر، بر بسیاری از رفتارها و تصمیمات ما تأثیر میگذارد. این تمایلات ما را وادار میکند تا به میلیونها وبسایت سر بزنیم یا میلیاردها ایمیل را بخوانیم و از محصولات معرفیشده استفاده کنیم. پس یک استراتژی تبلیغاتی بر اساس انگیزهها و تمایلات بشری برنامهریزی کنید و منتظر موفقیت خود باشید.
5-از شبکههای ارتباطی موجود نهایت استفاده را ببرد
بیشتر افراد، اجتماعی هستند. متخصصان علوم اجتماعی میگویند که هر فرد، شبکهای از ۸ تا ۱۲ نفر در اطراف خود دارد که شامل دوستان، اعضای خانواده و همکارانش است. البته شبکهی ارتباطی افراد مختلف متفاوت است و بستگی به جایگاه اجتماعی آنها دارد. مثلا یک پیشخدمت، در طول یک هفتهی کاری با تعداد زیادی از مشتریان در ارتباط است. بازاریابان شبکهای به خوبی از قدرت شبکههای ارتباطی انسانی آگاهی دارند؛ هم گروههای قوی و به همپیوسته و هم گروههایی که ارتباط ضعیفتری دارند. علاوه بر این، افراد در فضای اینترنت هم به گسترش دامنهی ارتباطات انسانی خود میپردازند. آنها آدرسهای ایمیل مختلف را جمعآوری میکنند و آدرس وبسایتهای مختلف را به فهرست علاقهمندیهای خود اضافه میکنند. بنابراین، بهترین کار این است که از این شبکههای ارتباطی موجود و فهرست ایمیلهای مختلف استفاده کنیم. یاد بگیرید که پیام خود را در یک گروه ارتباطی موجود بین افراد منتشر کنید و منتظر انتشار گستردهی آن باشید.