ایزو مسئولیت اجتماعی سازمان ها
16 فروردین 1401 1401-01-16 17:13ایزو مسئولیت اجتماعی سازمان ها
استاندارد ایزو مسئولیت اجتماعی سازمانها چیست؟
استاندارد مسئولیت اجتماعی سازمانها تحت اسم « ایزو26000» توسط سازمان بینالمللی استاندارد تهیه و تدوین شده است. این استاندارد بینالمللی با نگرش چند ذینفعی و با همکاری کارشناسانی بیش از 90 کشور و 40 سازمان جهانی و یا منطقهای بزرگ که در ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی مشغول به فعالیت هستند، تدوین و توسعه یافته است. این کارشناسان از شش گروه اصلی از ذینفعان انتخاب شدهاند که عبارتند از: گروههای صنعتی و صنفی ،مصرفکنندگان، دولت، دانشگاهیان ، سازمانهای مردمنهاد (NGOs)، حوزههای تحقیقاتی،. استاندارد 26000 در تمامی سازمانهای دولتی و خصوصی ،کوچک و بزرگ کاربرد دارد و هدف آن ارائه بهترین خدمات به مشتریان وایجاد حس مسئولیت سازمانها در برابر مردم و محیط زیست است. هدف این استاندارد این است که مشوق هر سازمان و شرکتی باشد تا از لحاظ اجتماعی مسئولیت پذیرتر باشد.
اهمیت ایزو 26000
برای تجارت بادوام ، سازمان ها و شرکت ها نه تنها با فراهم سازی خدمات و محصولاتی که رضایت مشتری را جلب می کند، بدون به خطر انداختن محیط زیست این کار را انجام می دهد، بلکه آن را به شیوه مسئولیت اجتماعی انجام می دهد. در همین حال مدیران آینده نگر می دانند که برای داشتن موفقیت پایدار باید به اعمال معتبر تجاری توجه کرد و اینکار با دوری از فعالیت هایی مانند حسابداری فریبکارانه و بهره کشی کاری همراه می باشد.
از یک سو تعداد زیادی بیانیه مهم از قواعد مربوط به مسئولیت اجتماعی انتشار یافته و از سوی دیگر برنامه ها و ابتکارات مسئولیت اجتماعی انفرادی زیادی وجود دارد. کشمکش موجود طریقه بکار بستن قواعد و چگونگی پیاده سازی مسئولیت اجتماعی بگونه ای مفید ، موثر و کارآمد است .
آغاز راه مسئولیت اجتماعی
فعالیتهای اجتماعی که تعداد زیادی از شرکتها بصورت آگاهانه یا ناآگاهانه از وجود استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ انجام میدهند میتواند در مقوله این گواهینامه قرار بگیرند. میتوان ادعا کرد که هر شرکتی، در هر جای دنیا و حتی ایران، به مراتبی نیازمند پرداختن به نیازهای جامعه است و حتی مسئولیت اجتماعی میتواند عاملی برای افزایش ارزش سازمانها به شمار آید. بهبود تصویر شرکت، افزایش ارزش نشان تجاری، رضایت کارکنان، رشد پایدار و کاهش هزینهها در بلندمدت از مزایایی است که شرکتها و سازمان های بسیاری با نتیجه گیری از آموزههای مسئولیت اجتماعی سازمان به آن دست پیداکرده اند. در این جهت چند پیشنهاد مطرح میشود که میتواند نقطه شروع خوبی برای بسیاری از شرکتهای با کیفیت بالا و پیشرفت ایرانی باشد:
1. تأکید بر مزیتهای شاخص و اجتناب از شعارزدگی: لازمه بهرهگیری از مزایای مسئولیت اجتماعی، اجتناب از شعارزدگی و جستجوی مزیتهای مشخص برای سازمان است. پرداختن به مسئولیت اجتماعی بدون تعیین این مزیتهای مشخص و تنها با شعار دادن راه بهجایی نمیبرد.
2. تهیه و تدوین منشور مسئولیت اجتماعی سازمان: گام نخست برای بسیاری از سازمان ها و شرکتهای ایرانی تدوین منشور مسئولیت اجتماعی سازمان است که حیطه های اصلی رابطهی سازمان با اجتماع را مشخص میکند. شرکتها با چنین سندی میتوانند به نتیجه مؤثر برای برنامهریزیهای آینده برسند و مسئولیت خود در برابر جامعه را به طور واضح بفهمند. مشارکت مدیران ارشد در تهیه و تدوین سند، اجمالی و ساده بودن، اجتناب از شعاردادن برای بهرهگیری مناسب از منشور مسئولیت اجتماعی سازمان اهمیت ویژه ای دارند.
2. بهره بردن از چارچوبها و اصول شناختهشده: هر شرکت باید تفسیر و توضیح خاص خود را از مسئولیت اجتماعی سازمان داشته باشد و این امر یک اصل اساسی در مسئولیت اجتماعی سازمان است. اما برای شرکتهایی که تازه به این مفاهیم و موضوعات پرداختهاند، بهرهبردن از چارچوبهای شناختهشده بسیار کارگشا و تاثیر پذیر است.
3. مشارکت و همکاری با انجمنهای مسئولیت اجتماعی سازمان: در انجمنهایی که مبادله تجربه درباره مسئولیت اجتماعی سازمان را فراهم میآورند عضویت در آنها اهمیت بسزایی دارد. آشنایی با نظرات دیدگاههای جدید ، نمونههای کاربردی و پروژههای مشترک از مهمترین مزایای این انجمنهاست.
4. بررسی و ارزیابی سیاستهای مسئولیت اجتماعی سازمان: در سازمان ها و شرکت هایی که تازه به مسئولیت اجتماعی می پردازند روال کاری درستی برای ارزیابی کارایی و کارآمدی سیاستهای این حوزه تدوین نشده است. اصولا تنها هزینههای اجرایی آنها ثبت میشود ولی اثر آنها کمتر اندازهگیری میشود.
ازآنجاکه مقدمه مدیریت مؤثر، اندازهگیری درست است، از این رو همزمان با صورتبندی سیاستها در حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان، روشی هم برای اندازهگیری اثر آنها تدوین می شود. در همین جهت پیشنهاد میشود اگر نمیتوانید برای یک سیاست، ملاک مناسبی تعریف کنید، آن سیاست به کار شما نمیآید و باید آن را رها کنید .
یک سازمان یا شرکت در صورتی میتواند مسئولیت خود در برابر جامعه را بهدرستی به انجام رساند و از منافع آن در کسبوکار خود بهرهمند شود که شاخص درستی داشته باشد .
ایزو مسئولیت اجتماعی سازمان ها
کد: ISO 26000 : 2010
قیمت: ۱,۷۵۰,۰۰۰ تومان