ایزو مسئولیت اجتماعی سازمان ها

استاندارد ایزو مسئولیت اجتماعی سازمانها چیست؟

استاندارد مسئولیت اجتماعی  سازمانها  تحت اسم « ایزو26000» توسط سازمان بین‌المللی استاندارد تهیه و  تدوین شده است. این استاندارد بین‌المللی با نگرش  چند ذینفعی و با همکاری کارشناسانی بیش از 90 کشور و 40 سازمان جهانی و یا منطقه‌ای بزرگ که در ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی مشغول به فعالیت هستند، تدوین و توسعه یافته است. این کارشناسان از شش گروه اصلی  از ذینفعان انتخاب شده‌اند که عبارتند از: گروه‌های صنعتی و صنفی ،مصرف‌کنندگان، دولت، دانشگاهیان ، سازمان‌های مردم‌نهاد (NGOs)، حوزه‌های تحقیقاتی،. استاندارد 26000 در تمامی سازمان‌های دولتی و خصوصی ،کوچک و بزرگ کاربرد دارد و هدف آن ارائه بهترین خدمات به مشتریان وایجاد حس مسئولیت سازمان‌ها در برابر مردم و محیط زیست است. هدف این استاندارد این است که مشوق هر سازمان و شرکتی  باشد تا از لحاظ اجتماعی مسئولیت پذیرتر  باشد.

اهمیت ایزو 26000 
 برای تجارت بادوام  ، سازمان ها و شرکت ها  نه تنها با  فراهم سازی خدمات و محصولاتی که رضایت مشتری را جلب می کند، بدون به خطر انداختن محیط زیست این کار را انجام می دهد، بلکه آن را به شیوه مسئولیت اجتماعی انجام می دهد. در همین حال مدیران  آینده نگر  می دانند که برای داشتن موفقیت پایدار باید به اعمال معتبر  تجاری توجه کرد و اینکار با دوری از فعالیت هایی مانند حسابداری فریبکارانه  و بهره کشی کاری همراه می باشد.
از یک سو  تعداد زیادی بیانیه مهم از قواعد مربوط به مسئولیت اجتماعی انتشار یافته و از سوی دیگر برنامه ها و ابتکارات مسئولیت اجتماعی انفرادی زیادی وجود دارد. کشمکش  موجود طریقه  بکار بستن قواعد و چگونگی پیاده سازی مسئولیت اجتماعی بگونه ای مفید ، موثر و کارآمد است .
 

آغاز راه مسئولیت اجتماعی 
فعالیت‌های اجتماعی که تعداد زیادی از شرکت‌ها بصورت آگاهانه یا ناآگاهانه از وجود استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ انجام می‌دهند می‌تواند در مقوله  این گواهینامه قرار بگیرند. می‎توان ادعا کرد که هر شرکتی، در هر جای دنیا و حتی ایران، به مراتبی نیازمند پرداختن به نیازهای جامعه است و حتی مسئولیت اجتماعی می‎تواند عاملی برای افزایش ارزش سازمان‎ها به شمار آید. بهبود تصویر شرکت، افزایش ارزش نشان تجاری، رضایت کارکنان، رشد پایدار و کاهش هزینه‎ها در بلندمدت از مزایایی است که شرکت‎ها و سازمان های بسیاری با نتیجه گیری از آموزه‎های مسئولیت اجتماعی سازمان به آن دست پیداکرده اند. در این جهت  چند پیشنهاد مطرح می‎شود که می‎تواند نقطه شروع خوبی  برای بسیاری از شرکت‎های با کیفیت بالا و پیشرفت ایرانی باشد:
1.    تأکید بر مزیت‎های شاخص و اجتناب  از شعارزدگی: لازمه  بهره‎گیری از مزایای مسئولیت اجتماعی، اجتناب  از شعارزدگی و جستجوی مزیت‎های مشخص برای سازمان است. پرداختن به مسئولیت اجتماعی بدون تعیین این مزیت‎های مشخص و تنها با شعار دادن  راه به‌جایی نمی‎برد. 
2.    تهیه و  تدوین منشور مسئولیت اجتماعی سازمان: گام‎ نخست برای بسیاری از سازمان ها و شرکت‎های ایرانی تدوین منشور مسئولیت اجتماعی سازمان است که حیطه ‎های اصلی  رابطه‎ی سازمان با اجتماع را مشخص می‎کند. شرکت‎ها با چنین سندی می‎توانند به نتیجه  مؤثر برای برنامه‎ریزی‎های آینده برسند و مسئولیت خود در برابر جامعه را به طور واضح  بفهمند. مشارکت مدیران ارشد در تهیه و تدوین سند، اجمالی و ساده بودن، اجتناب  از شعاردادن برای بهره‎گیری مناسب از منشور مسئولیت اجتماعی سازمان اهمیت ویژه ای  دارند.
2.    بهره‎ بردن  از چارچوب‎ها و اصول شناخته‌شده:  هر شرکت باید تفسیر و توضیح خاص خود را از مسئولیت اجتماعی سازمان داشته باشد و این امر یک اصل اساسی  در مسئولیت اجتماعی سازمان است.  اما برای شرکت‎هایی که تازه به این مفاهیم  و موضوعات پرداخته‌اند، بهره‎بردن از چارچوب‎های شناخته‌شده بسیار کارگشا  و تاثیر پذیر است. 
3.    مشارکت و همکاری با انجمن‎های مسئولیت اجتماعی سازمان: در انجمن‎هایی که مبادله  تجربه درباره مسئولیت اجتماعی سازمان را فراهم می‎آورند عضویت  در آنها  اهمیت بسزایی دارد. آشنایی با نظرات دیدگاه‎های جدید ، نمونه‎های کاربردی و پروژه‎های مشترک از مهمترین مزایای این انجمن‎هاست. 
4.    بررسی و ارزیابی سیاست‎های مسئولیت اجتماعی سازمان:     در سازمان ها و شرکت هایی که تازه به مسئولیت اجتماعی می پردازند روال کاری درستی برای ارزیابی کارایی و کارآمدی سیاست‎های این حوزه تدوین نشده است. اصولا  تنها هزینه‎های اجرایی آن‌ها ثبت می‎شود ولی اثر آن‌ها کمتر اندازه‎گیری می‎شود.
ازآنجاکه مقدمه مدیریت مؤثر، اندازه‎گیری درست است، از این رو همزمان با صورت‌بندی سیاست‎ها در حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان، روشی  هم برای اندازه‎گیری اثر آن‌ها تدوین می شود. در همین جهت پیشنهاد می‎شود اگر نمی‎توانید برای یک سیاست، ملاک مناسبی تعریف کنید، آن سیاست به کار شما نمی‎آید و باید آن را رها کنید .
یک سازمان یا شرکت در صورتی می‎تواند مسئولیت خود در برابر جامعه را به‌درستی به انجام رساند و از منافع آن در کسب‎وکار خود بهره‎مند شود که شاخص درستی داشته باشد .

ایزو مسئولیت اجتماعی سازمان ها

کد:                                                  ISO 26000 : 2010

قیمت:                                               ۱,۷۵۰,۰۰۰ تومان
 

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare