ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی
11 فروردین 1401 1401-01-13 1:50ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی
ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی (صنعت و معدن)
فرآیند مدیریت کیفیت، شامل مجموعه ای از روش هایی است که می تواند تضمین نمایند که محصول یا خدمات با اهداف تعیین شده مشتری مطابقت داشته اند. علاوه بر این، مدیریت کیفیت شامل تعیین اهداف کیفیتی است که با مشتری هماهنگ هستند و از روند تضمین کیفیت و کنترل کیفیت، برای ارزیابی و گزارش کیفیت واقعی خدمات و یا محصولات تحویل شده استفاده می شود. قابل ذکر است که مسائل مرتبط با کیفیت از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید به عنوان بخشی از روند مدیریت کیفیت به دقت شناسایی شده و به سرعت حل شوند.
مدیریت کیفیت و صنعت خودرو سازی
با توجه به این که مدیریت کیفیت در صنعت خودرو سازی نیز اهمیت بسیاری دارد، بنابراین مدیران این عرصه باید اقداماتی را در جهت تسهیل و بهبود کنترل کیفیت انجام دهند و البته اولین گام در این مسیر، ایجاد فرهنگ کیفیت است. علاوه بر این، همه افرادی که به نوعی در این صنعت درگیر هستند ، از کارگر بی تجربه کارخانه تا مدیران ارشد، باید بتوانند بر ایجاد و ساخت محصولات با کیفیت تمرکز کنند. همچنین، داشتن و اجرای این دیدگاه مستلزم این است که، کارگران از کشف و اعلام مشکلات به مدیران ارشد نگران نبوده و در حل همه معضلات با آن ها همفکری و همکاری داشته باشند.
همچنین، به منظور رعایت مدیریت کیفیت در این صنعت، باید با تولید کننده همراه شد و اطمینان حاصل کرد که، ملاک ها و معیارهایی که برای کنترل کیفیت انتخاب کرده اند، با ملاک های ما یکسان و در یک راستا باشند. به این روش، همه محصولات و یا خدماتی که ارائه می شوند، طبق استاندارد های تعیین شده کیفیتی ما بوده و نیازی به اصلاح و تعمیر نخواهند داشت و این یعنی صرفه جویی در زمان و هزینه ها.
مدیرانی که در زمینه صنعت خودرو سازی فعالیت دارند باید، تکنولوژی های موجود را پذیرفته و از ساختارهای دیجیتالی که برای موقعیت های واقعی پیش بینی و ساخته شده اند، برای بهبود کنترل کیفیت استفاده کنند. علاوه بر این، در برخی از موارد می توان شیوه های بازرسی دستی برای کنترل کیفیت را از طریق اضافه کردن بخش های تکمیلی بهبود داد. با این حال، این شیوه در حال حاضر چندان رایج نبوده اما برای شرکت ها و سازمان هایی که قصد دارند ملاک و معیارهای کنترل کیفیت شان را بهبود بخشند، راهکارهای جالبی را ارائه کرده است .
علاوه بر این، یکی از وظایف مدیران صنعت خودرو سازی برای حفظ کنترل کیفیت تولید خودرو این است که، چک لیست های جامع و کاملی برای کنترل کیفیت تهیه کرده و آن را از طریق روند تولید برای هر محصولی چک کنند تا هیچ کدام از ملاک و معیارهای انتخابی فراموش نشود و همه آن ها در یک محصول لحاظ شوند.
در کل، کنترل کیفیت بخش مهمی از صنعت خودرو سازی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. علاوه بر این، تفاوتی ندارد که مدیران قصد بهبود کدامیک از روندهای کنترل کیفیت را دارند به هر حال باید اطمینان حاصل کرد که، طبق امکانات موجود انجام شده و تیمی که این وظیفه را بر عهده می گیرد آن را بدون عیب و نقص انجام داد. در نتیجه ، انجام همه اقداماتی که کیفیت را بهبود می بخشند زمان بر و نیاز به صرف هزینه دارد بنابراین، ساخت و ایجاد محصولاتی که کیفیت شان در صنعت خودرو سازی ثابت باشد، ساده تر و به صرفه تر به نظر می رسد.
ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودرو سازی ISO/TS 16959 2009 چیست ؟
ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودرو سازی، یکی از وسیع ترین و مهم ترین استانداردهای بین المللی صنعت خودرو برای مدیریت کیفیت است که همزمان با استانداردهای جهانی جدید AITF بسط یافته اند. این آخرین نسخه از ایزو، به واسطه سطح پیش بینی نشده بازخوردهای صنعتی توسعه یافته است.
علاوه بر این، ویژگی های تکنیکی سیستم مدیریت کیفیت بخش خودرو سازی ، به یکی از بزرگترین استانداردهای خودرو سازی مورد استفاده تبدیل شده و ارزیابی های مختلف و سیستم ها مدرک و گواهی در زنجیره تامین جهانی خودرو سازی را هماهنگ می کند. علاوه بر این، این استاندارد به نوعی با الزامات عملی خاص مشتری مطابقت داشته و می تواند الزامات سیستم مدیریت کیفیت را برای تولید خودرو، خدمات و بخش های جانبی تعریف کند.
هدف از این ایزو، توسعه سیستم مدیریت کیفیت است که زمینه بهبود مستمر را فراهم کرده و بر ممانعت از ایجاد نقص و کاهش مواد زاید در زنجیره تامین صنعت خودرو سازی تاکید کند. قابل ذکر است که حدود 30 درصد از بیش از 100 شرکت تولید کننده خورد از این استانداردها پیروی کرده و در این میان، برخی از این تولید کننده های آسیایی متفاوت بوده و از الزامات سیستم کنترل مدیریت خودشان برای تامین کننده های خود بهره می برند.
ایزو مدیریت کیفیت چه کاربردی در صنعت خودرو سازی دارد ؟
ایزو مدیریت کیفیت ، نوعی استاندارد مدیریت کیفیت بین المللی بوده که با استانداردهای سیستم کیفیت خودرو سازی جهانی کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا و ایالات متحده همسو می باشد. این استاندارد، بر اساس هشت اصل مدیریت کیفیت بوده و الزامات سیستم کیفیت را برای طراحی، توسعه، تولید، نصب و ارائه محصولات مرتبط با خودرو سازی تعیین می کند.
با استفاده از این ایزو می توان چارچوبی را برای الزامات خاص، شامل الزامات توسعه روندها، و تکنیک های دوری از ایجاد مشکل در مراحل ابتدایی توسعه محصول مشتری ها در صنعت خودرو سازی ایجاد کرد. علاوه بر این، در صورتی که استانداردهای این ایزو رعایت شوند، نتایجی به همراه خواهند داشت که عبارتند از:
رضایت هر چه بیشتر مشتریان : مدیریت کیفیت هنگامی ارزشمند است که به بهبود دوام، عملکرد و قابلیت اطمینان محصولات کمک کند و در واقع، اصلی که می تواند شرکت ها را از شرکت های رقیب متمایز کرده و در جایگاه بالاتری قرار دهد، همین موضوع است. علاوه بر این، محصولات بهتر و با کیفیت تر به معنای مشتری های خوشحال تر و راضی تر، کارکنان با اخلاق تر، بهبود کارایی و عملکرد و البته درآمد بیشتر است.
افزایش کارایی محصولات: یکی از مهم ترین نکات در هر کسب و کاری، ارتباط با مشتریان است و در صورتی که این ارتباط بهینه و موثر نباشد، می توان تاثیر منفی بر جای بگذارد و هر مدیر و یا کارمندی باید 12 تجربه ارتباط مثبت و سازنده داشته باشد تا تاثیر یک ارتباط ناموفق از بین ببرد. علاوه بر این، در صورتی که محصول و یا خدمات ارائه شده نتواند انتظارات مشتری را برآورده کند، برند و درآمد تان به خطر می افتد زیرا مشتریان بازارهای رقابتی امروز سخت گیر تر شدند.
علاوه بر این، مشتریان باید از میان هزاران محصول و تکنولوژی، نیازهای خود را تامین کنند و این موضوع، می تواند آینده کاری کسب و کارها را رقم بزند. نکته جالب اینجاست که، این مدیریت کیفیت محصولات، بهبود مستمر محصولات و برطرف کردن نواقص آنها است که مشتری ها را به مشتری های وفادار تبدیل می کند. همچنین، انجام این اقدامات موجب می شود تا شرکت ها اطلاعات کافی برای توسعه محصولات و خدمات مورد نظر مشتریان به دست آورند. در نهایت ، این شرکت ها می توانند میزان مشارکت شان از سهم بازار را افزایش داده و وارد بازارهای رقابتی شوند.
ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودرو سازی، چه شرایطی دارد ؟
ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودرو سازی، نوعی استاندارد صنعتی برای صنعت خودرو سازی محسوب شده که، می تواند الزامات جهانی همه سیستم های مدیریت کیفیت را هماهنگ کند. استاندارد های موجود برای توضیح مدیریت کیفیت در انواع صنایع خودرو سازی، برای تعیین و تنظیم روند مدیریت اصلی در صنعت خودرو سازی لازم و ضروری به نظر می رسد و معرفی و استفاده از شیوه های جدید اعمال این استانداردهای تعریف شده و موثر می تواند به بهبود مستمر کیفیت انواع محصول تولیدی و رضایت همه مشتریان منتهی شود. بنابراین ، الزامات و شرایطی که هر سازمان برای رعایت مدیریت کیفیت در صنعت خودرو سازی به کار بگیرد می تواند شامل موارد زیر باشد:
- تاکید بر ایجاد اهداف مرتبط و حمایت از آنها در همه سطوح
- شناسایی و تشخیص استاندارد های جهانی
- بهبود مستمر شیوه های کاربردی
- مسئولیت پذیری در همه سطوح سازمان به ویژه برای مدیران
- تمرکز بر تامین نیاز مشتری ها و جلب رضایت آنها
مزایای ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودرو سازی چیست ؟
پیروی از ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودرو سازی موجب می شود تا محصول و یا خدماتی که تولید کنند گان ارائه می دهند، با کیفیت بوده و آنها یک گام جلوتر از همه الزامات مرتبط با مدیریت کیفیت در صنعت خودرو سازی حرکت کنند. علاوه بر این، همه سازمان ها می توانند برای کار تخصصی خودشان از این ایزو استفاده کرده و از مزیت های اجرای آن بهر ببرند که شامل:
- افزایش مستندات تایید کننده کیفیت محصولات و خدمات
- تسریع روند بهبود کیفیت محصول
- کاهش دادن انواع هزینه ها و افزایش سود شرکت ها
- بهبود ارتباط متقابل مشتری ها با کارکنان
- افزایش کارایی و بازده محصولات و خدمات
- اصلاح ایده مشتریان در مورد کیفیت محصولات و خدمات
- کاهش میزان تعمیرات و اصلاح نواقص محصولات
- کاهش شکایت و ممیزی مشتریان
- افزایش احتمال ایجاد بازارهای جدید داخلی و خارجی
- سیستماتیک کردن فعالیت ها و روندهای مدیریتی
- یافتن مشتری و افزایش اعتماد و جلب رضایت او
- بهبود و افزایش شانس رقابت و موفقیت کسب و کار
- شناسایی و تایید تامین کننده های معتبر
- ایجاد مزیت های رقابتی برای شرکت های تولید کننده
- بهبود دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی
قابل ذکر است که این استاندارد های مدیریت کیفیت می تواند زمینه را برای توسعه سیستم مدیریت کیفیت و افزایش ثبات محصولات فراهم نموده و از ایجاد انحراف و خسارت در زنجیره تامین ممانعت کند. علاوه بر این، در نظر داشتن این استانداردها می توان به رضایت مشتریان و افزایش تعداد آنها بیانجامد.
چرا ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودرو سازیISO/TS 16959 2009 را از کاوش دریافت کنیم ؟
مدیریت کیفیت ، یکی از مفاهیمی است که در همه صنایع و خصوصا صنعت خودرو سازی کارایی داشته و می تواند کیفیت و ثبات محصولات و خدمات مورد استفاده را تضمین کند. علاوه بر این، کیفیت معنای متفاوتی داشته که به نوع صنعت و محصولات ارائه شده، وابسته است. با این حال، اصل مدیریت کیفیت، بهبود عملکرد است. قابل ذکر است که این مفهوم فقط برای خرید یا فروش محصولات به کار نرفته بلکه برای همه روندهایی که نیازمند کیفیت ثابت هستند، کاربرد دارد.
یکی از موسساتی که شرکت های تولیدی خودرو می توانند ایزو دریافت کنند، کنسرسیوم ارزیابی و اعتبار سنجی شرکت ها (کاوش) است که مزیت های بی شماری را برای صاحبان آن به ارمغان می آورد. شرکت هایی که این ایزو را از کاوش دریافت کرده باشند، معتبر تر بوده و می توانند در بازه زمانی کوتاه مدت توجه تعداد زیادی از مشتریان را به خود جلب کرده و بر درآمد و اعتبار کار خود اضافه کند. همچنین، این شرکت ها توانایی شرکت در بازارهای رقابتی را پیدا کرده و می توانند جایگاه خود را به سطوح بالاتر و جایگاه شرکت های برتر تغییر دهند.
موسسه کاوش و دریافت ایزو مستند سازی سیستم مدیریت کیفیت
موسسه کاوش یک کنسرسیوم جهت ارزیابی و اعتبار سنجی شرکت ها می باشد و وظیفه بررسی و طبقه بندی بنگاه های اقتصادی و کسب و کارهای مختلف را دارد که هدف آن استاندارد سازی سازمانی این بنگاه ها می باشد. موسسه کاوش زیر نظر سازمان استاندارد کار می کند و می تواند بهترین گزینه برای اخذ استاندارد مستند سازی سیستم های مدیریت کیفیت باشد. البته سازمان ملی استاندارد هیچ ایزو ای صادر نمی کند بلکه فقط به شرکتها مجوز اعطای ایزو می دهد، مانند وزارت علوم که مستقیم مدرک دانشگاهی نمی دهد. در کنار این ها تیم مشاوران کاوش، با صبر و حوصله آماده ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به مراجعین خود می باشد. کاوش برای شما بسته های خودآموز مربوط به استاندارد مورد نظر شما را با قیمت های بسیار مناسب نیز فراهم کرده است که می توانید با تهیه آن ها، از مزایای آن ها بهره مند شوید. همچنین کاوش مجوز فعالیت از سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد با هم دارد و در نتیجه با یک واسطه زیر مجموعه IAF می باشند.
علی رغم این که در طی چند سال گذشته، مدیریت کیفیت در تولید محصولات خودرو در نظر گرفته شده و محصولات بی نظیری تولید شده اند اما، صنعت خودرو سازی همچنان جایگاه ثابت و معینی نداشته و گاهی رضایت برخی از مشتریان جلب نشده و صرفا ارائه خدمات در حد هزینه بوده است. علاوه بر این، در حال حاضر، برخی از شرکت ها قیمت محصولات خود را بدون اضافه کردن خدمات جانبی افزایش داده و این موضوع نیز نظر مشتریان را در مورد رعایت اصل مدیریت کیفیت در این صنعت تغییر داده است.
ایزو مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی
کد: 2009 : ISO/TS 16949
قیمت: ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان