ایزو مدیریت کیفیت پروژه

استاندارد مدیریت کیفیت پروژه (ایزو 10006) 

مدیریت کیفیت پروژه شامل تمامی مراحل و قسمت های پروژه است، این مراحل شامل موارد زیر می باشد:

  1. تعریف ابتدایی پروژه بوسیله ی روند و فرآیندهای پروژه
  2. مدیریت تیم پروژه
  3. انواع قابل تحویل پروژه

یکی از زیر مجموعه های مدیریت کیفیت کل پروژه، مدیریت کیفیت پروژه می باشد که در حیطه وظایف پورتفولیو و مدیر پروژه به همراه طراح  پروژه می باشد. در اصل مدیریت کیفیت پروژه بر پایه ی همکاری و شرکت اعضای تیم پروژه است که می بایست کیفیت را برحسب اصل و اساس پروژه به کار گیرند. مبانی کیفیت پروژه به مفهوم راه حل مدیریتی اشاره دارد که برای کیفیت سازمان اصلی که شامل فرآیندهای پروژه و نتایج حاصل از آن است می باشد، ضروری است. مسئولین سازمان اصلی، خط مشی و تدابیر سازمانی، مقاصد و اهداف و همچنین مسئولیت کیفی پروژه را معین می کنند. از دیگر مسئولیت های سازمان اصلی مشخص کردن چگونگی دست یابی به کیفیت است که باید از طریق فرآیندهای اجرایی استاندارد، برنامه ریزی کیفیت، پارامترهای کنترلی و دیگر سیستم های مدیریت انجام پذیرد. حوزه های مهم در مدیریت کیفیت به شرح زیر می باشند:

  1. موارد ارتباطی بین پروژه
  2.  پورتفولیو و طرح ها
  3. خطر از دست دادن  و دیگر ریسک
  4. عدم دست یابی به مقاصد اصلی پروژه

میزان کیفیت مورد انتظار از محصولات و کالاها باید طی پروژه تصویب و تایید شود. برای رضایت مشتری و یا مصرف کننده و معمولا برای اطمینان حاصل کردن از مطابقت این نیاز ها با یکدیگر، لازم است که مدیران پروژه در بررسی ها شرکت نمایند. راندمان مورد نیاز محصول و خدمات می بایستی در هنگام پروژه مورد تایید و تصدیق قرار گیرد. برای عملکرد بهتر و اطمینان از این موضوع ، اغلب مشتری ها و یا مصرف کنندگان در این بررسی ها مشارکت می کنند. تایید و تصدیق کیفیت پروژه با کمک روش هایی مانند ضمانت کیفیت، کنترل کیفیت و بازرسی پروژه و کالا انجام می پذیرد. در صورت لزوم می توان برای تایید محصول از CAD و مدل مقیاس استفاده نمود. در صورتی می توان از نسخه ی ابتدایی برای مشخص کردن عیب ها و اصلاح آنها در آینده استفاده نمود که محصول نهایی یک نرم افزار باشد. حال اگر محصول یک سند بوده، می توان نسخه ی قبلی آن را برای برطرف کردن ایرادات و اصلاح آن در نسخه های آینده استفاده نمود. فرآیند تست و تحویل آن باید در آغاز پروژه تعیین گردد مخصوصا زمانیکه پروژه تعریف می شود. 

ISO 10006  چیست؟

مدیریت کیفیت در پروژه‌ امروزه یکی از با اهمیت ترین حوزه های علم مدیریت پروژه می باشد که متخصصین و دست‌اندرکاران با تاکید بر آن مورد توجه آنها قرار گرفته است. هدف اصلی از این استاندارد حفظ و بالا بردن سطح کیفیت در پروژه ها، به کمک یک شیوه ی سیستماتیک است ؛ به صورتی که نیازهای مشتري، درک و تامین شوند.
دستاوردها و مزایای سیستم مدیریت کیفیتر یا ایزو 10006 در پروژه ها 

  1. افزایش سطح دانش فني سازمان
  2. سامان دهی مطلوب و وضع ارتباطات اثر گذار درون سازماني
  3. منعطف بودن و افزایش سرعت پاسخگويي به خواسته ها و نيازها
  4.  فهمیدن نیازهای کارفرما و عملی ساختن آنها
  5.  ارتقای گردش سرمایه و پایین آوردن هزینه ها با استفاده ی بهینه از منابع
  6.  مدیریت صحیح ریسک، کیفیت ، بودجه و در آخر برنامه ریزی و آماده‌ سازی پروژه

شرح خدمات  ISO 10006

  • تعیین و تالیف راه و روش ها و برنامه سازمان
  • پیشرفت مداوم و  پی درپی  در همه ی واحدها و بخش های سازمان
  • درک نیازها، برنامه ریزی ، پیاده سازی و کارایی آموزشی
  • فراهم کردن منابع مورد نیاز و برنامه ریزی برای آنها اعم از نیروی انسانی، تجهیزات
  • بررسی اطلاعات با به کار گیری انواع نمودارها، گزارشات آماری از تمام بخش های سازمان
  • کنترل، هماهنگ سازی، دسته بندی و بهینه سازی مستندات و پیشینه سازمان

در ادامه این مقاله سعی کرده ایم رهنمود هایی برای مدیریت کیفیت پروژه به شما ارائه دهیم. از این استاندارد می توانید برای هر پروژه با هر میزان دشواری و پیچیدگی که دارد و در هر اندازه ای که می باشد و در موقعیت های مختلف با محصولات و خدمات متنوع به منظور کسب رضایت طرفین درگیر در پروژه ها استفاده کنید. استاندارد مدیریت کیفیت پروژه دو مفهوم “مدیریت کیفیت در پروژه ها” و “سیستم های مدیریت کیفیت در پروژه ها” را مد نظر قرار داده است. این استاندارد تلاش کرده است این دو مفهوم را با توجه به بند های زیر از هم تمییز دهد: 

  • مدیریت کیفیت در پروژه ها شامل: سیستم های مدیریتی کیفیت در پروژه ها، مسئولیت مدیریتی در پروژه ها، مدیریت منابع در پروژه ها، درک مفاهیم محصول و خدمات در پروژه ها و سنجش، تحلیل و توسعه پروژه ها می باشد.
  • سیستم های مدیریت کیفیت در پروژه ها شامل ویژگی های پروژه ها، اصول و ضوابط مدیریت کیفیت در پروژه ها، فرایند مدیریت کیفیت پروژه و برنامه کیفیت پروژه ها می شود

اصطلاحات رایج استاندارد مدیریت کیفیت پروژه 

به منظور تکمیل این مقاله عبارت ها و اصطلاحات رایج ایزو مدیریت کیفیت را برای شما بیان کرده ایم: 

  • فعالیت: شامل هر کاری می باشد که برای تکمیل پروژه باید انجام شود. 
  • ارزیابی مداوم: ارزیابی روند پیشرفت و موفقیت پروژه و دست یابی به اهداف تعیین شده در پروژه . این ارزیابی ها می توانند در طول انجام پروژه اجرا شوند و یا پس از اتمام آن بر اساس اصول و ضوابط خاص انجام شود. 
  • پروژه: فرایند خاص و منحصر به فردی است که برای رسیدن به اهدافی خاص باید طی شود. یک پروژه معمولا دارای یک سری فعالیت ها کنترل شده ای می باشد که تاریخ شروع و پایان دارند و تمامی پیش نیاز های پروژه که شامل محدودیت های زمانی، هزینه ها و منابع می باشد رعایت می کنند. یک پروژه مجزا می تواند بخشی از یک پروژه بزرگتری باشد که خود دارای تاریخ شروع و پایان می باشد. در برخی از پروژه ها اهداف و قلمرو کاری پروژه به روز رسانی می شود و ویژگی های خدمات و محصولات دائما در حال تغییر و توسعه و پیشرفت هستند. همچنین خروجی پروژه ها می توانند یک یا چندین واحد از یک خدمات یا محصول باشند. سازمان دهی پروژه ها معمولا موقتی می باشند و در طول انجام پروژه می توانند تغییر کنند. پیچیدگی تعاملات میان فعالیت های پروژه لزوما مربوط به اندازه پروژه و دشواری یا سادگی آن نمی باشد. 
  • مدیریت پروژه: برنامه ریزی، سازمان دهی، نظارت، کنترل و گزارش دهی از تمامی وجوه پروژه بر عهده مدیریت پروژه می باشد و همه این موارد در کنار هم باعث انگیزه ای قوی برای ادامه دادن پروژه می گردد. 
  • برنامه مدیریت پروژه: اسناد مشخص می کنند که چه چیز هایی برای دست یابی به اهداف پروژه از اهمیت بر خوردار می باشند و ضروری هستند. یک برنامه مدیریت پروژه باید یک برنامه کیفیتی هم داشته باشد. برنامه مدیریت پروژه همچنین شامل دیگر برنامه ها هم هست که می توانند ساختار سازمانی، منابع، جدول زمان بندی، بودجه بندی، مدیریت ریسک، مدیریت زیست محیطی، مدیریت سلامت و امنیت و مدیریت حراست از اطلاعات باشند. 
  • سازمان دهی پروژه: ساختار دائمی است که شامل نقش های پروژه، مسئولیت ها و سطوح اختیارات و موانع پیش رو می باشد که باید حتما برای تمامی افراد حاضر در پروژه تعریف و مشخص شوند. 
  • فاز پروژه: منظور از فاز پروژه تقسیم بندی طول دوره اجرایی پروژه در یک سری فعالیت های قابل مدیریت زیر مجموعه ای مانند مفاهیم، توسعه و پیشرفت، درک مفاهیم مختلف محصولات و خدمات و خروج برخی از اهداف می باشد. 
  • طول دوره اجرایی پروژه: این بخش نیز اشاره به فاز هایی دارد که از زمان شروع تا پایان پروژه شکل می گیرند. 
  • برنامه کیفیت: در برنامه کیفیت مسئولیت ها و منابع مختلف برای هر هدفی در پروژه مشخص می شوند. 
  • تامین کننده: تامین کننده همان سازمانی است که محصول یا خدمات را ارائه می کند. تامین کننده می تواند تولید کننده، فروشنده و یا هر فردی خارج از سازمان باشد.  

یک سری موضوعات و مسائل داخلی و خارجی می توانند روی مدیریت کیفیت پروژه تاثیر گذارند که باید آن ها را حتما مد نظر قرار دهید: 

  • فرایند مدیریت کیفیت پروژه را حتما اجرا کنید تا به نتایج دلخواه دست یابید
  • نیاز ها و انتظارات همه افراد حاضر در پروژه را در نظر گیرید
  • خطرات و فرصت های مربوط به فرایند پروژه و نتایج برنامه ریزی شده را مشخص کنید 

اصلی ترین ویژگی های یک پروژه را می توان این موارد عنوان کرد: 

  •  تمام پروژه ها منحصر به فرد می باشند و فعالیت های مداوم و غیر تکراری دارند 
  • درصدی از عدم اطمینان و ریسک در آن ها نهفته است
  • از پروژه ها انتظار می رود، نتایج کمی از پارامتر های از پیش تعیین شده به دست آورند
  • هر پروژه ای در بردارنده تاریخ شروع و پایان می باشد و برای هر مرحله هزینه ها و منابع مشخص شده اند 
  •  پروژه ها نتایجی دارند که می توانند خود شامل چند واحد از یک محصول یا خدمات باشند 
  • کارمندان پروژه هم می توانند به صورت دائمی باشند و هم موقتی به این معنا که در هر مرحله از پروژه ممکن است دیگر نیازی به برخی از نیرو ها نباشد و یا نیروی جدیدی لازم باشد. 

گام ها و رویه های مختلف در پروژه ها

فاز ها و رویه های یک پروژه دو چیز متفاوت می باشند. یک پروژه را می توان به رویه های و فاز های مختلفی تقسیم بندی کرد و از آن ها به عنوان شاخصی برای نظارت و برنامه ریزی برای اهداف پروژه بهره برد. فاز های پروژه طول اجرای پروژه را به فعالیت های قابل مدیریتی تقسیم می کند مانند مفاهیم، روند پیشرفت و خروج برخی از اهداف. رویه های پروه هم مواردی ضروری مدیریتی می باشند که برای درک صحیح و کامل خدمات و محصولات ضروری می باشند. 
مدیریت پروژه شامل برنامه ریزی، سامان دهی، نظارت، کنترل و گزارش دهی درباره تمامی جوانب پروژه می باشد. در مدیریت پروژه هر گونه عمل اصلاحی که نیاز باشد، باید بررسی و اجرا شود تا هرچه سریع و تر و دقیق تر به اهداف پروژه دست پیدا کنید. تمامی اصول مدیریت کیفیت باید در تمامی فرایند های مدیریتی اجرا شوند. به عنوان یک راهنما برای مدیریت کنترل پروژه می توانید هفت اصل زیر را در پروژه های خود اعمال کنید: 

  • توجه به مشتری 
  • رهبری 
  • افراد حاضر در پروژه 
  • رویکرد های روند کار 
  •  پیشرفت و ترقی 
  • تصمیم گیری بر پایه شواهد 
  • مدیریت روابط 

تمامی این هفت اصل باید مبنای تمام سیستم های مدیریت کیفیت باشند. فرایند های مدیریت پروژه حتما باید در یک سیستم مدیریت کیفیت اجرا شوند تا در نهایت به اهداف پروژه دست پیدا شود. این سیستم نیز باید مستند باشد و به برنامه کیفیتی پروژه اشاره داشته باشد. برنامه کیفیت هم باید فعالیت ها و منابع لازم برای دست یابی به اهداف کیفیتی پروژه را شامل شود. در تعیین و توسعه برنامه کیفیتی پروژه، باید از تفکر ریسک محور استفاده کنید. در هر برنامه کیفیتی تمامی ریسک ها و فرصت های پیشرفت تعیین شوند. در پروژه های قراردادی، ممکن است مشتری پیش نیاز ها و شرایطی را برای پروژه تعیین کند که می تواند شامل ریسک های پروژه نیز باشد. این شرایط نباید محیط کاری و برنامه کیفیتی پروژه را تحت تاثیر خود قرار دهد. 

چرا باید از موسسه کاوش ایزو مدیریت کیفیت پروژه را دریافت کنید؟

موسسه کاوش یک کنسرسیوم جهت ارزیابی و اعتبار سنجی شرکت ها می باشد و وظیفه بررسی و طبقه بندی بنگاه های اقتصادی و کسب و کارهای مختلف را دارد که هدف آن استاندارد سازی سازمانی این بنگاه ها می باشد. موسسه کاوش زیر نظر سازمان استاندارد کار می کند و می تواند بهترین گزینه برای اخذ استاندارد مدیریت کیفیت پروژه باشد. البته سازمان ملی استاندارد هیچ ایزو ای صادر نمی کند بلکه فقط به شرکتها مجوز اعطای ایزو می دهد، مانند وزارت علوم که مستقیم مدرک دانشگاهی نمی دهد. در کنار این ها تیم مشاوران کاوش، با صبر و حوصله آماده ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به مراجعین خود می باشد. کاوش برای شما بسته های خودآموز مربوط به استاندارد مورد نظر شما را با قیمت های بسیار مناسب نیز فراهم کرده است که می توانید با تهیه آن ها، از مزایای آن ها بهره مند شوید. همچنین کاوش مجوز فعالیت از سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد با هم دارد و در نتیجه با یک واسطه زیر مجموعه IAF می باشند.

ایزو مدیریت کیفیت پروژه

کد:                                             ISO 10006 : 2017

قیمت:                                            ۲,۱۲۰,۰۰۰ تومان
 

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare