ایزو مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
11 فروردین 1401 1401-01-12 23:12ایزو مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
تاریخچه استاندارد HSE- MS
در جهت استقرار استاندارد های مرتبط با ایمنی و بهداشت محیط زیست و شغلی، در گذشته سازمان های بین المللی مختلفی اعم از شرکت های مرتبط با صنایع نفت اقدام به تهیه استاندارد هایی در این زمینه کردند. تمامی این استاندارد ها با اسامی خلاصه شده HSE-MS منتشر شده اند. این استانداردها حیطه مشخصی برای تشکیل یک سیستم مدیریت یکپارچه فراهم می کند که با اصول استاندارد های ایزو 14001 و ایزو OHSAS 18001 تفاوت هایی دارد.
وزارت نفت ایران در سال 1381الزامات اولیه استاندارد HSE-MS تهیه کرده و به تمام سازمانهای مرتبط ابلاغ کرد. تمامی الزامات این استاندارد در شرکت های تابعه وزارت نفت همچون پتروشیمی، شرکت ملی گاز و شرکت پالایش و پخش محصولات نفتی قابل اجرا است.
استاندارد ایزو مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی-HSE-MS
عبارت HSE-MS از کلمات انگلیسی Health , Safety & Environmental Management System گرفته شده است که به صورت سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و بهداشت محیط زیست ترجمه شده است.
استاندارد HSE-MS روشی اصولی ارائه می کند تا در زمینه ایمنی و بهداشت محیط زیست کلیه مخاطرات مرتبط با محیط کار حذف یا کنترل می کند.
استاندارد HSE-MS در ارتباط با مدیریت کلی سازمان است و جزئی از سیستم کلی سازمان است اما در راستای سادگی عنوان این استاندارد با همان نام HSE یاد می شود.
اصطلاحات مديريت HSE-MS
حادثه یا accident: عارضه ای است که در پی آن آسیب یا خسارتی زیست محیطی یا شغلی وارد می شود.
واقعه یا Incident: به رخدادی اطلاق می شود که منجر به ایجاد خسارت یا صدمات شغلی یا زیست محیطی می شود.
برای کم شدن ریسک، تا حد ممکن باید تعادل میان تمام عوامل دخیل در سازمان برقرار باشد. برخی از این عوامل را می توان زمان انجام کار، درجه مشکل پیش آمده، هزینه صرف شده جهت انجام کار و مقدار سختی کار نام برد. برای برقراری این تعادل بایستی تمامی نیروها و امکانات سازمان را به کار برد تا به هدف مورد نظر دست یافت.
ممیزی یا Audit: روند ارزیابی به صورت نظام مند و قابل استناد در سازمان است . و با انجام این فرایند عوامل زیر تعیین می گردند:
– استقرار نظام HSE و انطباق نتایج با ممیزی
-نحوه چگونگی استقرار استاندارد به صورت موثر و پیوسته
-مناسب بودن استاندارد جهت رسیدن به اهداف ایمنی و بهداشت شغلی
مستند سازی: نشان دهنده نظام کلی HSE است که بر اساس آن تمامی روش های اجرایی مربوط به استقرار HSE مشخص می شود.
تهیه دستورالعمل اجرایی HSE-MS
دستور العمل های ارائه شده باید تمامی کارهایی که در سازمان تاثیر نامطلوبی بر محیط می گذارد را شناسایی کند. برای تهیه این دستورالعمل ها روش های زیادی وجود دارد. این دستورالعمل ها باید شماره و عناوین مخصوص به خود داشته باشد. در این دستور العمل ها باید تمامی نیازها و خواسته های کارمندان در نظر گرفته شود. در این راستا باید به حجم و پیچیدگی کارها ، شرایط کارکنان، مهارت های آنها، آموزش های داده شده به کارمندان و … توجه ویژه ای کرد.
رهبری و تعهد
در یک سازمان، مدیریت ارشد موظف است رهبری و تعهد ایجاد کند و در این صورت این تعهد تبدیل به تضمینی برای حفاظت از منابع سازمان، اجرای الزامات سیستم ایمنی و بهداشت محیط زیست و رسیدن به اهداف سازمان می شود. در یک سازمان مدیریت باید مطمئن شود تمامی الزامات استاندارد HSE-MS به صورت کامل و مدون اجرا می شود. در سازمان باید فرهنگی ایجاد شود تا کارمندان الزامات سیستم ایمنی و بهداشت محیط زیست را رعایت فرمایند. اصول سیستم مدیریت و بهداشت محیط زیست شامل موارد زیر است:
-توجه به نیازهای سازمان در زمینه انجام اصول بهداشتی
-ایجاد انگیزه در کارکنان در راستای اعمال استانداردهای بهداشت شغلی
-تفویض اختیارات لازم به کارکنان در راستای ایمنی و بهداشت
-همکاری تمامی کارمندان سازمان در اجرای الزامات استاندارد
مخاطبان استاندارد HSE-MS
-مدیران ارشد در سازمان ها
-روسای سازمان های بزرگ یا کوچک
-کارمندان سازمان ها در تمام سطوح
ایزو مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
کد: HSE – MS
قیمت: ۱,۷۵۰,۰۰۰ تومان