بوم مدل کسب و کار یک زبان مشترک برای ارتباط افراد و ترسیم افکار و جمعبندی نظرات است.
بوم مدل کسب و کار برای اولین بار توسط الکساندر استروالدر (Alexander Osterwalder) معرفی شد. این بوم شامل بخشهای مختلف یک ایده یا کسب و کار است.
طبق تعریف استروالدر؛ مدل کسب و کار ابزاری مفهومی است که شامل مجموعهای از عناصر و ارتباط آنها بوده و منطق شرکتها جهت درآمدزایی را نشان میدهد.
بوم مدل کسب و کار یا Business Model Canvas ابزاری مدیریتی و کارآفرینانه استراتژیک است که به شما اجازه میدهد مدل کسب و کار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده یا آن را به چالش بکشید و یا تغییر (چرخش یا Pivot) دهید. شرح یک محصول یا ایده شامل ارزش پیشنهادی، زیرساختها، مشتریها و منابع درآمد قسمتهای این بوم را مشخص میکند.
چرا باید بوم کسب و کار داشته باشیم؟ همان طور که گفتیم، بوم مدل کسب و کار، خیلی سریع، خلاصه و جامع کسب و کار شما را به نمایش در میآورد.
فواید داشتن چنین ابزاری: میتوانید استارتاپ یا کسب و کار خود را به سرمایهگذار یا شرکای تجاری احتمالیتان به سادگی معرفی کنید. میتوانید قبل از این که بخواهید هزینه کنید؛ کل کسب و کارتان را بررسی کنید.
تمرکز: با به کارگیری بوم مدل کسب و کار میتوانید شفافیت و تمرکز بهتری روی عوامل محرک کسب و کار خود داشته باشید.
انعطافپذیری: در بوم مدل کسب و کار به سادگی هر چه تمام میتوان مدل را تغییر داد و تمامی تأثیرات تغییر را در مدل یک صفحهای مشاهده کرد.
شفافیت: با وجود این مدل تکصفحهای تیم شما میتواند شناخت بهتری از مدل و چشمانداز شما در خصوص کسب و کار مدنظرتان کسب کند.
سرفصلهای وبینار
آشنایی با فضای اکوسیستمهای نوآوری و استارتاپی آموزش تدوین بوم مدل کسبوکار (Business Model Canvas) تشریح اجزا 9گانه بوم مدل کسب و کار تحلیل بوم شرکتهای مختلف بررسی انواع متفاوت جریانهای درآمدی و ساختارهای هزینهای امکان پرسش و پاسخ و بررسی بوم مدل کسب و کار شرکتکنندگان تا 2 هفته بعد از برگزاری وبینار مخاطبین – اعضا و مدیران تیمهای استارتاپی
– علاقمندان به راهاندازی کسب و کارهای نوپا
– دانشجویان بهویژه دانشجویان رشتههای مهندسی صنایع، مدیریت، MBA